Nattuggla?

Inte direkt. Men jag är vaken! Yes. Kört ganska hårt med oss själva idag, både jag och Kristoffer, jobbat över tolv timmar med respektive projekt och det är allt jag kan tänka nu. Om jag blundar ser jag huset framför mig, vägen upp till huset, skogarna runt det. Jag kan se rummen, nästan känna doften av dem, och i mitt huvud snattrar karaktärerna som om de sitter kring ett bord där inne. Det är ljuvligt, avskärmat, smått klaustrofobiskt.


Och på tal om ljuvligt. Jag är riktigt sugen på att köpa ett set med färger av märket Liquitex, samma som Kelly Vivanco använder. Japp, jag mailade henne faktiskt och frågade. Riiiktigt jäkla sugen på att köpa, plus nya penslar och ett gäng föruppspända dukar, och se om jag kan måla lika fantastiskt snyggt som hon. Har en del bilder i mitt huvud och tänkte jag kunde måla baserat på manuset jag skriver.

Det här har varit min punktlista idag:
  1. bryt tillbaka den kronologiska ordningen
  2. byt berättarperspektiv (lång historia, men, Elin och jag har samma färg på håret och att hon då berättar i jagform kan förvirra läsarna till att tro att hon är jag)
  3. skriv om vissa karaktärer
  4. vinkla om vissa scener
  5. ändra titeln på tillbakablickande kapitel, så läsaren inte hittar vilse
Med flera punker.

Nej, nu orkar jag inte mer. Tänker börjar på JCO's Blonde (försökt läsa ett par böcker skrivna av män, men tycker inte att män är lika bra som kvinnor på att få fram riktiga karaktärer, de där underhuden-personligheterna. Sjävklart kan jag ha fel. Men Vindens skugga och Katedralen vid havet fastnar inte vilket gör mig förtvivlad; jag blev direkt uttråkad när jag läste), skriva lite dagbok i min Moleskine och sova.

Natti.

Kommentarer