Skrivandet förändrar mina ögon

Skrivandet förändrar mina ögon, hur jag ser på böcker, filmer och liv. Igår avslutade jag Sagan om Ringen-sviten, och jag har aldrig förut sett den så sammanlänkad som nu. Hur händelserna flyter samman, från film till film, och vilket oerhört skrivande som ligger bakom. Jag har ju vetat att J R R Tolkien planlagt hela sin värld, tagit fram helt egna språk, gjort ett hästjobb. Men, som sagt, först igår slog det mig på riktigt. Först igår var jag mottaglig.

Det är både roligt som lite småtråkigt att få en skarpare blick för dramaturgiska bågar. Jag är inte lika lättroad som innan och köper inte lika lätt historier, i böcker eller på film. Å andra sidan blir jag mer imponerad än innan av storslagna verk.

Kanske dags att testa denna förmåga? Läsa någon gamling, som Dostojevskij?

Kommentarer