Vad ska man skriva?

Igår natt (när jag egentligen skulle sova) kom jag på en bokidé i genren fantasy, som tar upp nuvarande problem ur vår värld men förvrider, och förvärrar, och lägger fram möjliga konsekvenser. Jag tåtade ihop en grov skiss och insåg att det kommer krävas jobb! Massor av jobb. Och som sagt är jag inte särskilt sugen på att skriva. Men idén är bra. Särskilt berättargreppet. Så jag är sugen på att skriva just den här storyn och samtidigt inte alls sugen. Ja. Ett sablars I-landsproblem. Jag är kluven.

Men saken är den att vad som är roligt att skriva behöver nödvändigtvis inte vara lika roligt att läsa. Jag skulle för exempel aldrig läsa den här boken, det får någon annan att göra. Och det är inte bra. Jag skulle däremot läsa Rostfågel mer än gärna då jag fascineras av familjedraman och relationer och intriger och psykiska defekter. Nu är det svårt att läsa den då den fortfarande ligger så nära, jag kan den för väl. Blir den inte antagen och ligger och skräpar i min dator, och jag läser den några år från nu, då kommer jag antagligen gilla den väldigt mycket men också se var den felade.

Vi kommer till titelfrågan; vad ska man skriva?

Jag tror man ska skriva det man helst av allt vill läsa. Vad man saknar bland de publicerade böckerna idag, det ska man skriva. Man ska INTE skriva det man tycker är roligt att skriva men som man aldrig själv skulle läsa, för då är det just så; det är bara du som har roligt.

Kommentarer