Refusering med knorr!

Jag har blivit refuserad två gånger idag, med knorr! (X2!)

Strax efter lunch får jag ett telefonsamtal från brödjobbet jag intervjuades för igår. De hade tråkiga nyheter, tyvärr, som de sa, vi har valt att gå vidare med två andra intressenter. Men jag måste ringa dig för att säga att du gjorde en riktigt bra intervju, och att anledningen till att vi inte valde dig är för att du är överkvalificerad. Du är helt enkelt för driftig och framåt, hade vi haft en TJÄNST hade jag inte TVEKAT med att anställa dig. Men detta är bara under bokrean. Så jag ber om lov att få spara dig här och återkomma till dig så snart jag kan. Jag ville ge dig denna feedback, så du vet att vi tyckte bra om dig.

Ungefär. Jag tycker det var mycket rart av dem att ringa mig för att tala om detta, även om det ju handlade om en refusering, vilken REFUSERING! Wow! Jag är alltså BRA men fortfarande mellan två jobb. Och nästa gång ska jag väl sikta högre. Chefsjobb kanske? Det kändes stärkande. Jag har blivit sedd.

På hemvägen från stan idag (var iväg och träffade Pelle och spenderade julklappspengar på ny parfym = nystart i livet!) hämtade jag upp ett returnerat Rostfågel-manus. Refusering enligt följande:

Stockholm 2011-02-01

Hej Christin Ljungqvist,

Tack för att vi fick läsa ditt manus "Rostfågel".
Tyvärr har vi nu kommit fram till att tacka nej till erbjudandet om utgivning. Varje år får vi in cirka 1000 svenska manus och utgivningsförslag till förlaget och av dem ger vi endast ut ett fåtal.
(OBS!) -> Redaktören som läste tyckte följande: "väldigt välskrivet, fina formuleringar och vackert språk men själva historien håller inte riktigt. Den tar aldrig fart och engagerar inte. Skulle eventuellt kunna fungera som ungdomsbok".

/Manusavdelningen, Bokförlaget

Såg ni? Alltså har en sötpärla på förlagets manusavdelning haft hjärta nog att peta in några hjälpande ord, enkom för min skull. Jag har alltså mitt språk som i en liten ask, något jag haft på känn under en längre tid, men storyn håller inte. Storyn har jag funderat på ett tag, inte minst tack vare Jennys ärliga påpekande i sin betaläsning (tack!), vilket för mig tillbaka till drömmen/förnekelsen; vilken TUR då att jag äntligen, slutligen, släppt taget om den sju år gamla storyn (Rostfågel) till förmån för en helt ny (i samma genre, som jag hoppas är okej då ämnet är vad jag ömmar för).
Tänker återkoppla till förlaget och fråga om de kan vara intresserade av det nya manuset när de ändå gillade delar av mitt hantverk.

Så. Inte lika jordnära längre, utan lätt svävande. Tänkte käka pizza och kolla Let's dance nu, som sig bör.
Trevlig helg på er.

Kommentarer

Barbro sa…
Ja, de var ju snälla nej-tackare du har råkat ut för. Låt dig inte nedslås av detta utan jobba vidare med det du tror på.
Till slut går det, tappa inte hoppet bara!
Christin sa…
Tack för din kommentar :) Jag ska jobba på mitt hopp.