Skrivövning

Hittade den här skrivövningen på Amanda Hellbergs tillfälliga blogg, och här är mitt resultat!

Han måste vara äldre än du, hans ansikte är kantigt, definierat, hans blick stadig när han tittar på tjejen i kassan. När han skjuter fram sin bricka, kaffe och kokosboll, trettiotvå kronor tack, och fixerar henne med sina ögon, sedan resten av kroppen. Han har på sig en grön tröja, pärongrön, som stråk av vitt, och en slängig trenchcoat. Så betalar han utan ett ord, ens ett tack, och bär sin bricka till bordet intill mig. Jag låtsasläser tidningen men sneglar. Han har socker i sitt kaffe, hela två och en halv sockerbit. Bakifrån syns hans lockar bättre, de sprider sig över hela huvudet som snäckor på en strand, sandfärgade lockar, ömma som ett barns händer. Han sörplar när han dricker och jag har alltid hatat när du gör det, men inte nu, inte honom. Jag glömmer av mig och tittar då han vänder sig om. Vi ser på varandra.

När jag får för mig att skriva igen planerar jag att skriva en kärleksroman. Kanske kan detta passa in någonstans?

Kommentarer