Längtan efter Tana


Jag har blivit kräsen när det gäller böcker. Dash och Lilys utmaningsbok, jätterar, men är jag road? Nej. Vi måste prata om Kevin, tråkig. Bara någon att straffa, också tråkig. Vad är det för fel på mig?

Jag längtar efter Tana French. Eller Donna Tartt. Den sistnämnda lär jag få vänta på i evigheter, men Tana skriver tydligen nytt. Dock ingenting som kommit ut ens på engelska, så ... jag får längta ett tag till. Inte heller Marisha Pessl har lämnat ifrån sig något på flera år. De jag gillar att läsa är alltså kvinnor och långsamma, och deras böcker brukar nosa på femhundrasidors-strecket och vara oerhört välskrivna. Exempelvis skulle jag aldrig ens fundera på att läsa någonting från Piratförlaget (förutom Sara Lövestam och Christoffer Carlsson), just för att det mest handlar om underhållningslitt från dem, och kanske är det så att jag har lärt mig att genomskåda en del när jag själv skriver (som välsminkade, men ändå, plattityder, klichéer och dåligt gömda röda trådar), och tycka illa om annat, som alltför orealistiska scener (dem där det växer fram kärlek mellan karaktärer, en kärlek jag som läsare inte känner av det minsta och därmed upplever som ett slags påtvingad, eller som dem där karaktärerna reagerar och agerar helt uppåt väggarna bara för att skapa drama men säg en enda gång det händer i verkliga livet), och det är i sådana fall skrivandets baksida. Jag är inte lika lättroad som innan, detsamma gäller filmer; vissa stirrar jag rakt igenom. Det måste vara riktigt jävla bra för att imponera på mig, ett välarbetat manus och övertygande skådespelarinsatser, annars känns det inte i mitt bröst, annars skapas ingen resonans.

Men jag skulle gärna läsa någonting nu. Någonting riktigt jävla bra. Any ideas? Vilka är era favoriter?

Kommentarer

Men du, då måste jag faktiskt rekommendera Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman.

Underhållande, smart, roligt, ironiskt, lättläst och fantastiskt välskrivet. De flesta svenska författare framstår typ som klumpiga amatörer om man jämför dem med denna eleganta dam och hennes hantverk.

Dessutom så är det en satir över hela bokbranschen med ironiska porträtt av förläggare, akademiledamöter och prisceremonier. Så om man skriver själv tror jag att det är extra roligt att få gå lite bakom kulisserna hos branschen.
Christin sa…
Tack, Janina! :) detta ska jag kolla upp!
Emma sa…
Har du läst Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon? Jag tycker den var magisk! Den är spännande, mysig, rolig, romantisk och förtrollande. Det skulle vara roligt att höra vad du tycker om den. Alla som jag känner som har läst den älskar den, särskilt stämningen i den. Den utspelar sig i Barcelona i mitten av 1900-talet och ja, bara det: Barcelona!

Ett annat tips är böckerna av Anne B. Ragde tex Berlinerpopplarna och Arseniktornet. Otroligt fina personskildringar.
Denise sa…
Och jag som är helt förtrollad av hungerspelen just nu vill bara rekomendera den, men det blir ju lite märkligt eftersom att det var du som tipsade mig om den :P

Men jag kan hålla med Emma om Vindens skugga, den är bra, har den här hemma om du vill låna :)
En halv gul sol är också bra!