Frågor och svar om manus och förlag

När jag läste inlägget på Debutantbloggen drabbades jag av hybris och tänkte "men detta behöver man inte fråga förlagen, detta kan man ju fråga mig!". Jag kan i princip svara på varje fråga, so, here it goes:

Frågor och svar om manus och förlag
  1. Var hittar man olika förlag att skicka in sitt manus till?
    Svensk Bokhandels kataloger! Eller så går man nogsamt igenom Svenska ISBN-centralens länklista över samtliga förlag i Sverige, vilket inkluderar små personliga advokatförlag, men där man även hittar mitt förlag och Amanda Hellbergs!
  2. Hur vet man vilket av alla förlag man ska skicka till?
    Det står att läsa om på deras hemsidor. Man får inte slarva med sin research om man är seriös med att bli författare, och där ingår att veta vilka förlag som ger ut exempelvis barnlitt eller scifi.
  3. Hur många förlag ska man skicka till?
    Helt upp till dig som författare. Men ett har jag lärt mig; var ingen mes. Sätt press på förlagen. Skicka till flera samtidigt och var öppen med det. Förlagen tar i regel minst tre månader på sig att refusera, och upp till ett halvår på sig att anta, eller glömma bort ditt manus, eller glömma att refusera, så du går och väntar förgäves. Sätt press, fråga efter tre månader vad som händer, och så vidare. Man tjänar på att vara ett slags manusförsäljare så snart pennan är nedlagd.
  4. Hur vill ni ha texten i fontstorlek och typsnitt?
    I 99% av fallen vill förlagen ha 1,5 i radavstånd och gärna ett läsvänligt typsnitt som Garamond eller Times New Roman, storlek 12. Piratförlaget vill bara ha det "läsvänligt" men verkar öppna för förslag. Läsvänligt är läsvänligt, förstå det rätt; inga klumpar av text, inte för liten eller för stor text, gärna indelat i kapitel av något slag och så vidare.
  5. Hur lång tid tar det att få besked?
    Minst tre månader. Ibland kortare men oftast längre.
  6. Läser ni alla manus som skickas in eller sållas det redan vid följebrevet och hur gör ni i så fall urvalet?
    Det här är inget jag vet med säkerhet. Men jag märker att man måste vara vass redan i första kapitlet. Och följebrevet är första chansen att sälja in.
  7. Måste man skriva ett följebrev eller räcker det att beskriva manuset i korthet?
    Absolut följebrev! Vad jag lärt mig ska man tänka sig beskrivningen av manuset som en baksidestext på en bok; fånga förlagets intresse! Sälj in din bok! På samma a4-sida ska det rymmas en kort presentation av dig. Mer än så tror jag inte förlagen varken orkar eller hinner läsa.
  8. Hur ser ett bra följebrev ut?
    Mattias Boström på Piratförlaget säger det bra. Annars tycker jag personligen det är apsvårt att korta ner manuset i några kärnfulla meningar.  
  9. Måste man skicka hela manuset eller räcker det med några kapitel? Och om man har skrivit eller påbörjat fler delar i en serie, ska man då även skicka med dessa?
    Svar på första frågan; JA. Svar på andra frågan; nja. För grejen är att det är du som författare som ska göra jobbet, och är jobbet inte färdigt, varför då skicka in det till förlaget? Däremot bör man nämna att man jobbar på en serie, samt kanske bifoga en sammanfattning av uppföljande böcker för att visa hur man tänker.
  10. Behöver man skriva något som liknar ett CV vid en anställningsansökan?
    Nej. Däremot, om man jobbat med något ovanligt eller väsentligt med tanke på det man skrivit, kan detta nämnas.
  11. Behöver man skicka med en bild på sig själv eller ett förslag på omslag? Skulle det vara en fördel om man gjorde det?
    Bild på sig själv tror jag inte är nödvändigt. Omslagsförslag; NEJ!!!
  12. Hur får man som skribent ett positivt besked från er?
    Oftast brukar förlagen ringa om det är positivt. Då går det i regel väldigt snabbt.
  13. Hur får man som skribent ett negativt besked från er?
    Per post eller mail.
  14. Vad krävs för att man ska få ett skrivet utlåtande och inte bara ett nej tack?
    Då krävs det att man har skrivit någonting bra.
  15. Varför kan förlagen inte ge en kort förklaring till alla om varför ett manus refuseras?
    Förlagen har delvis sina redan antagna författare att jobba med och för. Det handlar om PR-kampanjer, kontakter med olika människor, planering inför kommande boksläpp, turnéer, framträdanden, bokmässor. Mitt i allt detta kommer det in massvis av manus. Ni kan tänka er, de ligger i högar på skrivborden eller i olika hyllor, och ni kan säkert också tänkar er hur lång tid det tar att läsa igenom en bok. Det går inte på en dag. Så ringer telefonen. Så piper mailprogrammet. Så försöker man som lektör/redaktör/förläggare stänga in sig någonstans för att läsa. Helst ska man inte jobba helg men ibland gör man det ändå. Så hittar man ett manus som är bra, men som inte passar in i utgivningen (det här kan många gånger innebära att förlaget har fyllt sin lista och helt enkelt inte har råd att ta sig an ytterligare ett namn för stunden), eller som inte är helt färdigt men att författaren är nära. Oftast skickas ett standardiserat mail just för att personen i fråga inte har tid. Känner personen i fråga att manuset bränns och att det kan bli någonting, då kommer ett utlåtande och då bör man jobba på precis detta som föreslås.
  16. Tar ni emot manus via e-post? Om nej, varför inte?
    Detta brukar jag fråga alla förlag om, oavsett vad de går ut med på sina hemsidor, för fångar man deras intresse via mail med ett bifogat följebrev brukar förvånansvärt många okeja, och då sparar man ju pengar och tid. Anledningen till att de inte vill ha det via mail i regel, och nu gissar jag, är att jobbet hamnar hos dem istället för hos författaren; de får printa ut manuset istället. Och det kostar pengar för dem att hålla på sådär. Säkert har vissa förlag läsplattor o dyl., men det blir ändå mertid för dem. Tänk på att vi som författare måste göra jobbet för att spara tid åt förlagen.
  17. Hur tänker ni när ni kontaktar en författare om ett manus som är sådär mitt emellan ett ja och ett nej? Författaren kanske ombeds arbeta vidare eller skriva om en speciell del av boken. Hur vanligt är det att det sedan i slutänden blir ja?
    Det har hänt mig ett par gånger, och det verkar handla om det jag nämner ovan; att författaren är den som ska göra jobbet, inte förlagen. För även när ett manus kommer in som är i det närmaste färdigt krävs det en hel del jobb och finslipning. Hur ofta detta leder till ett kontrakt passar jag på.
  18. Vad händer i turordning när ett manus kommer in till förlaget? Vem läser det först och vilka läser det sedan? Hur går det till när beslut fattas och vem fattar besluten?
    Om det är ett litet förlag finns inte samma resurser som i ett stort. När jag skickade till Gilla Böcker var det Ada som läste först och sedan Anna. När jag skickade till Damm Förlag läste först en lektör, som vad jag förstått är ett slags inhyrd konsult, och lektören skriver ett lektörsutlåtande som en redaktör får läsa. Där kan lektören skriva "läs! skitbra!" eller "tveksamt" och redaktören läser, kanske början, kanske hela. Gillar redaktören skickas det vidare till förläggaren, som har en egen manusgrupp, och de läser allihop och har sedan ett manusmöte där manuset tas upp och diskuteras. Det är också här som beslutet fattas. 
  19. Vad söker ni för manus just nu? Vilket skulle vara det perfekta manuset 2012-2013?
    Pass.
  20. Hur går kontraktsskrivning till? Behöver man anlita en advokat?
    Jag åkte upp till Stockholm för att skriva kontrakt med Gilla Böcker. Man behöver inte anlita en advokat! Man kan vända sig till Sveriges Författarförbund för att få ett kontrakt granskat. Det är gratis för debutanter.
  21. Vad kan man förvänta sig i upplaga och ersättning (pengar) som debutant?
    Upplagan kan vara väldigt olika, men siffror jag snubblat över är 4000 till 5000 exemplar i första upplagan. Pengarna varierar också, men vanligt är 25,5 % i royalty på f-priset för en bok, och att man får ett honorar när man tecknar kontrakt på ungefär halva första upplagan. Sedan kan man räkna med att halva summan försvinner till skatt och sociala avgifter (om man som jag är egenföretagare). Man blir inte rik på att bli författare, so don't quit your dayjob.
  22. Har ni några andra tankar eller goda råd till skribenterna på Debutantbloggen?
    Gör din research. Ta kontakt med förlagen, för en dialog, lär dig. Läs författarbloggar och lär dig mer. Var ödmjuk, tro inte att du kan allt, lyssna på dem som jobbar med detta och vet mer än du. Gå skrivkurser. Använd eventuellt lektörstjänst eller ta kontakt med andra som skriver för att skaffa fram lämpliga betaläsare. Var tuff mot ditt manus vid redigeringen och det som du känner är svagt eller halvbra, gör något åt det! Blunda inte för det! Allt sådant hittar ett tränat öga.

Kommentarer

Bra och inspirerande inlägg!:)
Christin sa…
Tack! Så bra att du tycker :) hoppades det skulle vara till hjälp.
Oj vad mycket bra information. Tack!