Efter några dagar

... på Akademibokhandeln har jag kommit in i något slags läsrus. Jag håller på att klämma Tomas Bannerheds Korparna men fy, ingen bok för mig. Den rör sig i allt djupare cirklar. Givetvis förändras karaktärerna, och jag börjar se varthän det barkar, men kära någon. Jag gillar tydligen mer händelsedrivna böcker än så.
Så jag har läst Den store Gatsby av F Scott Fitzgerald på en dag (!), mellan läsningarna av Korparna, och gillar jättejättemycket. Ny filmatisering kommer i maj nästa år, och säkert är det så som vissa säger, varför göra ännu en filmatisering? Men ändå, jag sugs in i det här (kanske för att jag inte har sett någon av de andra filmerna):



Nu har jag raskt påbörjat Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs. En bok jag förmodligen bör läsa när det är ljust ute. Eller med väldigt många lampor tända.

Två lediga dagar har jag nu. Och jag är produktiv. Något som kan vara sista omskrivningsvändan(1) av Fågelbarn avklarad, jag skickade tillbaka manuset till Ada och får lov att vänta tills slutet av december innan hon, förhoppningsvis, skickar första redigeringsvändan (2). Eller en omskrivningsvända till, beroende på vad hon stöter i. Nu kan jag ägna resten av tiden åt att skriva på bok tre, eller tredje manus. Jag är ganska inne på kärlek just nu. Stormig kärlek.

1) Omskrivning = när manuset är rått, som i pinfärskt, även kallat råmanus, skickas det mellan redaktör och författare med respons som "flyttar vi om det kapitlet blir övergången bättre" eller "vi måste utveckla den här scenen, gärna från två kapitel till sju stycken" eller "det behövs mer här, hitta på en bihistoria". Alltså: stora grejer. Stora förändringar. JOBB.

2) Redigering = när manuset är fast i sin form, när allting ligger där det ska, när historien är satt, ska det redigeras. Nu flyttar man runt orden, funderar över meningar, rättar till svaga ställen. Ser till att texten flyter bra och inte knagglar fast. Letar stavfel, putsar scener, finjusterar. Efter sista redigeringen är det klart. Då sätter förlaget sidorna, det vill säga, ser till att sidorna blir färdiga för tryck, att kapitlen inte bryts på dåliga ställen så det plötsligt uppstår blanksidor mitt i boken eller att det blivit ett mellanslag för lite någonstans. Sedan går boken till tryck, som det så fint heter. Då är det dags att fira rejält.  

Kommentarer