Vad händer?

Det är dags för en liten summering. Julyran är igång, dagarna rinner, jag får knappt grepp om dem och snart är julafton här. Sedan nyår. Slutet av året 2012.

Vi börjar med det närmaste: Fågelbarn. Eftersom det är jul- och vintertider snorar alla, eller kräks. Folk är sjuka, helt enkelt, och därmed har redigeringsarbetet av boken skjutits fram till januari. På ett sätt är det skönt. Det var längesedan jag jobbade såhär hårt på ett brödjobb (det är skitkul!) och jag är bra trött om kvällarna. Inte mycket skrivjobb blir gjort nu, inte! Januari, alltså.

Det pratas om att jag ska få en ny redaktör. En Göteborgsbaserad! Jag är fundersam, men förlaget gillar henne massor och därför ska jag nog också gilla henne. Det är väl det där med att byta redaktör som är jobbigt. Samspelet, känslan. Inte redaktörerna i sig. Jag och nya redaktören ska i sådana fall gå på vår andra dejt i januari. Vår första dejt var tydligen redan avklarad. Jag mötte henne en gång, för ett par år sedan nu, när jag pitchade mitt dåvarande manus. Det bör väl nämnas att det inte var Kaninhjärta.
Sedan är det från henne jag kommer få första redigeringsomgången. Jag är spänd.

Tredje manus, som är så grönt att förlaget inte sett det än, är snart, snart färdigskrivet. En författare måste skriva! Det blir som klåda i kroppen på mig annars. Får jag för mig att försöka "vila hjärnan" blir jag outhärdlig. Som med allt annat handlar det om att hitta en skrivbalans i livet. Att leva och skriva, samtidigt. Jag hoppas att manus tre, om det blir bok, blir en stark kärleksberättelse. Det har varit min intention. Så får vi se, om det blir bok, om ni gillar.

Jag har skaffat nya visitkort. De ser ut såhär:


Ser ni pippin? Hanna-vibbar! Dessa kommer ni som möter mig att bli påtvingade. Där står egentligen vad ni redan vet, min hemsida och mail-adress. Men ändå. Dessutom tänkte jag ta med ett gäng till min föreläsning på Aranäs gymnasium i januari. Och påtvinga eleverna!

Jag tänkte tipsa om det här, också. Läste om det i tidningen i morse. Riktigt fina, ju! Jag skulle vilja ha alla fyra.

Det var en lätt summering av vad som händer och har hänt det senaste. En tyngre kommer i slutet av året.

Annars, kära läsare, kära vänner, kommer jag dra mig tillbaka. Det blir jobb resten av veckan utom torsdag och fredag, då det blir spring på staden med Charlotte, sedan tvättid. På julafton jobbar jag till klockan två, sedan bär det av hem till älskade Vallda. Under mellandagarna jobbar jag sporadiskt och till nyår kör vi upp mot Stockholm. Japp, ni läste rätt. Jag sviker väst i år. Men bara några dygn.


Stor kram till er alla! En riktigt god jul, ett riktigt gott nytt år. Det absolut viktigaste är våra människor.

Kommentarer

Men herregud Christin, har du redan skrivit färdigt ditt TREDJE manus? Hur gör du, människa?
Christin sa…
Inte än! Men snart :) ja, jo, jag är väldigt ivrig? Dessutom tänker jag i serier. Jag gillar serier. Så jag har skisser på några böcker i förväg, sedan ligger de och tickar i mitt undermedvetna. Byggs på, vecklas ut, tills jag inte kan låta bli dem längre.
Sedan är jag visst inne i något slags flöde ...

:D
Nina sa…
Ny redaktör alltså, läskigt värre.

Jag ser fram emot bok nummer två.

Är trean en del i samma serie, eller är det något helt nytt du skrivit?
Christin sa…
Ja, läskigt. Men jag börjar gilla tanken. Det ska bli väldigt spännande :)

Trean hänger ihop med både Kaninhjärta och Fågelbarn. Men alla böcker är i stort fristående. För den vakna finns dock små detaljer som binder böckerna samman på kanske lite oväntade sätt ...
cyndi sa…
God Jul Christin :-)

Kram
Cyndi