Det lilla förlaget

Janina tar sig en fundelurare på hur stort inflytande författaren har, beroende på förlagets storlek. Jag tänkte spinna vidare på den tråden, och berätta hur jag har det som författare på Gilla Böcker.

Ada Wester och Anna Danielsson Levin är oerhört duktiga på vad de gör (det märker man, oavsett vem man är), jag lär mig mycket av dem, och trots detta lyssnar de (i viss mån tålmodigt) på mina lekmannaförslag när det kommer till marknadsföring, omslag, form. Vissa förslag har de nappat rejält på, andra förslag har de talat mig tillrätta om. Vi tar det i bokstavsordning:

Form: formen på böckerna, i mitt fall danskt band, är något jag inte lägger mig i. Jag är mycket nöjd med formen som sådan, sedan har det, på ett sätt, med marknadsföring att göra. Hur slutprodukten blir till kund. Sådant kan jag inte särskilt mycket om. Jag märkte att sidorna i Fågelbarn är mjukare, de glider under fingertopparna som sand, och det skrev jag till förlaget att jag gillade. Och de gillade att jag gillade.

Innehåll: det är av största vikt att man, som författare, lyssnar på sin redaktör och förläggare. Samtidigt som man lyssnar på sin egen mage. Det mesta Ada föreslår håller jag med om. När det kommer saker jag inte håller med om diskuterar vi dem, eller struntar i dem/låter dem vara/ger mig rätt. Den där rättigheten ska man dock, enligt mig, inte överanvända. Redaktören har för det mesta bättre koll.
När jag skrivit färdigt, gjort min egen redigering, skickat manuset till förlaget, fått manuset antaget, då släpper jag taget. Och när jag får respons begrundar jag den noga. Ada är världens bästa redaktör. Hon hittar alltid alla mina svagheter, och är mycket duktig på att ge kritik man kan ta i, utan att bränna sig.
I Fågelbarn kommer ni märka att det finns illustrationer. Det var min idé. Jag blev så glad när förlaget okejade och sa att vi skulle ha med dem i boken. Man kan alltid chansa, liksom! Och eftersom jag kan teckna/illustrera är det fantastiskt roligt att få öppna ännu en kanal.

Lansering/marknadsföring: Anna sköter all kontakt utåt, med tidningar, radio, tv, allt som tänkas kan när det kommer till att sprida böckerna. Hon, och Ada, brukar ha massor av roliga idéer. Sedan brukar jag bidra. Som det här med Books & Dreams = min idé. Intervjuerna jag ska göra för Göteborgs-Posten och radio P4 framöver (jajamen!) = Annas förtjänst. Tillsammans med scenpratet nere i LitteraLund, och medverkan i Studentradion där.
Jag får lov att vägra allt, om jag vill. Förlaget kan inte tvinga mig. Men varför skulle jag vägra? All publicitet är viktig, särskilt för en gröngöling som jag! Däremot brukar jag tveka inför uppläsning av mina böcker. Jag har faktiskt aldrig gjort det, någonsin, och känner mig inte helt trygg på scen. Istället brukar vi köra på scensamtal, det är helt klart bekvämare.

Omslag: omslaget tas fram av omslagsmakare. Inför Fågelbarn gav jag dem min visionboard:

 
De hade den som inspiration när de jobbade fram omslagsbilden. Sedan är jag inte med och petar i detaljerna, eller står över deras axlar. Istället får jag se ett utkast, och först då tycka till. Min omedelbara kärlek för det här omslaget gjorde det enkelt.
 
 
 
 
På baksidan av Kaninhjärta och Fågelbarn finns en liten figur, kanin respektive fågel. Det var min idé. Som ett genomgående fabeltema i mina böcker. Jag är väldigt glad att det här okejades!
 
Sammanfattningsvis: det här är ett teamwork. Förlaget kan en del, jag kan en del, tillsammans skapar vi böcker.  

Kommentarer

Katinka sa…
Tack för ett väldigt intressant inlägg! Snart ska jag själv för första gången posta ett antal tjocka buntar till olika förlag, och då känns det bra att veta att ett litet förlag inte alls är att förakta. :-)
cyndi sa…
Inspirerande och bra skrivet.
Och det där med egna idéer var riktigt riktigt upplyftande :-)
Och visst är det TILLSAMMANS som böcker skapas.
Till och med jag som översätter får tycka ibland :-)
Intressant inlägg! Kul att höra mer om samarbetet mellan författare och bokförlag :)
Nina sa…
Jättekul att höra hur det fungerar på Gilla.
Tack för att du delar med dig!
T sa…
Jag ska praoa hos dem om några veckor, och tycker det ska bli jättekul och har höga förväntningar (kanske för höga...), och detta inlägget gjorde inte min pepp mindre ;)

Jag ska förövrigt börja läsa "Fågelbarn" idag. :)
Christin sa…
Tova - Ada och Anna är underbara människor. Bortser jag från vår arbetsrelation är detta personer jag lätt skulle vara vän med.

Hoppas du ska trivas! Och jag är pirrig och nervös inför allas läsning av Fågelbarn. Jag hoppas du gillar!