Uppvärmning inför min come-back!

Jag vet. Det har varit dödens tyst här. Jag har försökt hålla mig borta, och för en gång skull också lyckats. Så jag tänker, en enkät med frågor är bra som uppvärming inför vad som komma skall. Alltså, vanliga inlägg och inlägg om skrivångest och nedräkning inför bokmässan 2013, OCH VAD FAN MAN SKA HA PÅ SIG, BÄST ATT KOLLA ETSY, såna saker. Det kommer. Jag har laddat.
På måndag är jag tillbaka här.

Frågelistan är inlånad från Amanda Hellberg, som i sin tur inlånat från Johanna Lindbäck, som i sin tur inlånat från Sara Lövestam.

1. Vad trodde du att din senaste bok skulle handla om, innan du visste bättre?
Faktiskt precis vad den handlar om; en familj med mörka hemligheter, och hur stark en ung kvinna faktiskt kan vara. Om hon vill.

2. Kan du, utan att tjuvkika, citera första meningen i alla/minst tre av dina böcker?
Hm. Ja? Jo. Det kan jag.
Kaninhjärta: "Mary betyder Maria som betyder, man vet inte riktigt, men det kan betyda mot ..." nånting. Anne tänker ju i så fasligt långa meningar. Och Fågelbarn: "Den dagen var hela familjen med, det var pappa, mamma, Jens, Samuel och Hanna".

3. Sista meningen då?
I Fågelbarn, ja, men Kaninhjärta har hamnat lite längre bak i hjärnarkivet, vad det verkar.

4. Vad är det vanligaste folk säger när du berättar att du är författare?
"Nejmen vad roligt! Vad skriver du?", typ.

5. Kan du nämna tre företeelser i dina böcker, utöver intrig och karaktärer, som inte stämmer överens med verkligheten? Var det medvetet eller omedvetet?
Viss justering av geografi, och överdramatisering vad gäller paranormala händelser (det brukar gå lugnare till). En tredje kan jag inte komma på, det är liksom intrig och karaktärer som inte stämmer överens. Eftersom böckerna är påhittade. Men baserade på sånt jag snappat upp, så klart.
Allt är medvetet.

6. Hur peppar du dig själv när du tvivlar på din egen berättelse?
Jag vet hur det kändes under skrivet av Fågelbarn. Tvivlade nästan ihjäl mig, medan Kaninhjärta skrevs i ett svep. Och så fick Fågelbarn så fint mottagande, överlag bättre än första, alltså vet jag hur tvek jag kan känna inför en bok och hur fel jag kan ha. En grej är att påminna sig. För oftast tycker jag tvivlet sätter in när jag inte skrivit på några dagar, fått lite distans, och glömt hur grymt manuset är. En annan grej är att faktiskt lyssna på tvivlet. Finns det nåt i det som är sant? Att senaste scenen är svag? Halva boken behöver omarbetas, eftersom jag tog en felsväng där eller där? Då ska man faktiskt SKRIVA OM. Jag har skrivit om Fågelbarn ett antal gånger. Och bok tre har jag skrivit om fyra, eller fem. Alltså, inte hela boken, i alla fall inte alla gångerna. Men vissa av dem. Senast jag började om var i juli, och först nu känns det helbra.

7. Vilken av dina bokkaraktärer har varit svårast att skriva? Varför?
Den jag skriver nu, eftersom han är en ung man. Och jag inte är det.

8. Har du funderat på att tatuera något vackert på din rygg/nacke, så att din (eventuella) partner har något att titta på på dagarna, kvällarna och nätterna?
Det har jag redan gjort; en sol i svanken. Tror den fungerar, faktiskt. Hm.

Kommentarer