En läsarfråga

... tror jag, bestämt. Trots att bloggen sorterade det som skräppost. Jag ber i så fall om ursäkt! Frågan är kul. Jag besvarar den dock på svenska, då bloggen riktar sig till svenska läsare. Läser du detta kan du köra Google Translate och få det 90% korrekt.

Frågan hamnade i kommentarsfältet till ett gammalt inlägg och löd:

First of all I would like to say excellent blog!
I had a quick question which I'd like to ask if you don't mind.
I was curious to know how you center yourself and clear your mind prior to writing.
I have had a tough time clearing my mind in getting my thoughts out.
I truly do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally wasted just
trying to figure out how to begin. Any ideas
or hints? Cheers!


Kort översatt: hur fokuserar du dig själv och tömmer dina tankar inför skrivandet? Jag tycker om att skriva, men de första tio, femton minuterna är generellt bortkastade när jag funderar på hur jag ska börja.

Min bästa skrivtid är på morgonen, innan frukost. Av nån anledning funkar min hjärna bäst utan mat. Men det får så klart inte dröja för länge innan jag äter nåt. Det är i vart fall min regel nummer ett; innan frukost. När jag väl sätter mig tar det olika lång tid att komma igång, beroende på dagsform. Och dagsformen beror ju på mat, sömn och humör i övrigt.
Ett annat, och stort, tips att koppla ur internet! Eller, som jag, skriva på en annan dator som inte ens har internet. Så att det är fysiskt omöjligt att surfa iväg. För när det går bra, och jag har skrivflyt, brukar jag flippa upp ett internetfönster och kolla läget på Facebook, Google, bloggen. Ungefär som att nu har jag flyt, nu kan jag unna mig. Eller nåt. Jättekonstigt. Jag får hindra mig själv från det här hela tiden. Försöka fokusera min energi.
Sen skriver du att de första tio till femton minuterna generellt är bortkastade. Det vill jag påstå att de inte är. Snarare tvärtom; de ingår i din process. Eller, varför ska skrivandet gå snabbt?
Jag är en snabb skribent, men jag börjar tröttna på mig själv. Därför kommer ingen ny bok av mig i vår, utan till hösten, eller nästa vår. Vi snackar 2015. Världens glapp! Bara för att jag vill ta det lugnt med bok tre. Låta den få lite tid. Leva, samtidigt. Göra annat än att tänka på boken och skrivandet.
Om du ändå vill skynda på, eller hitta nåt slags kickstart, brukar rutiner fungera för mig. Innan frukost är en av dem, när ljuset är speciellt, världen fortfarande tyst, och jag snart, snart ska äta. Men inte riktigt än. Som ett dragplåster. Nåt som också funkar bra är musik. Jag brukar sätta ett soundtrack till varje bok jag skriver. Kaninhjärta har Kent, Fågelbarn har Anna von Hausswolff. Rävsång, som jag kallar bok tre, har mycket Håkan Hellström, Mumford and Sons och Johnny Cash, i en fin blandning.
Innan jag börjar, brukar jag också läsa det jag skrev, senast. Oftast blir jag nöjd, hittar tillbaka till rätt ton. Så kör jag på.

Skrivandet är hårt slit, som alla andra jobb. För att bli bättre måste man utbilda sig, hitta människor att lyssna på, andra författare att inspireras av, och så vidare. Har du inte gått en skrivkurs än brukar det var ett starkt råd från mig. Skrivkurs är guld.

Hoppas det här hjälpte!

Kommentarer