Inlägget om Augustpriset hopsummerat

Av 154 personer som läste, var det cirka 36 personer som öppet reagerade på mitt inlägg om Augustprisets brister förra veckan. 1 var emot, 35 instämmande. På bloggen fick jag 3 kommentarer, här ett utdrag;

Vi är många som delar din åsikt. För det är precis som du skriver, ungdomsboken blir fortfarande väldigt styvmoderligt behandlad i de stora tidningarna samt tv-programmen. Att Augustpriset inte har valt att dela upp barn- och ungdomskategorin är ett skämt (som jag också muttrade om i ett blogginlägg i samband med avslöjandet av de nominerade).

På Facebook fick jag 31 reaktioner. Bland annat;

Jag delar din uppfattning Christin. Så självklart egentligen. Vore spännande att få höra en motsatt åsikt också - hoppas du får igång debatten!

och

Tänkte precis samma sak när jag såg nomineringarna. Med ett växande cross over-segment vore det väl ännu mer naturligt att skilja ungdomslitteraturen från barnböckerna.

och

Det du säger är att just kategorin "barn- och ungdomslitteratur" är avsevärt mer disparat än de båda andra. Jag håller inte med. Jag tycker att "facklitteratur" är bredast, eftersom den involverar vad som helst som inte är påhittat. Och jag tror att om man ska bryta upp en kategori, behöver man i konsekvensens namn överväga att bryta upp även de andra. Annars kommer det i mångas ögon att låta som att du fiskar efter priset för egen del, genom att minska konkurrensen.

På Twitter fick jag 2, exempelvis;

Dagens obligatoriska läsning: förf. Christin Ljungqv belyser ungdomsbokens status idag. Dags att tas på allvar kanske?

Dessutom delade Bonnier Carlsen vidare mitt inlägg på sin Facebook-sida och hemsida. Roligt, tycker jag!


Som svar på tal till den fellow writer som tyckte annorlunda skrev jag bland annat;

barnböcker är en sak, ungdomsböcker en annan, vuxenböcker en tredje, fackböcker en fjärde. Underkategorier är skönlitteratur, deckare, fantasy, memoarer, fakta, poesi, och så vidare. Det är min åsikt. Den finns utvecklad i mitt blogginlägg. Hur, vad, varför. Jag tycker det är viktigare att skilja böcker åt, som läses av så extremt olika åldrar, än att dela upp fackböcker i underkategorier.

Dessvärre kom inte debatten igång, riktigt. För det krävs mer engagemang. Och som personen som var av en annan åsikt påpekade, är det svårt för mig, som är partisk, att pressa alltför hårt. Men jag tänker att detta ju angår mig. Jag skriver för läsare som buntas ihop på alltför många ställen, och det tycker jag är orättvist, både för mig och dem. Jag tävlar i en kategori som inte existerar. Mot omöjliga motståndare. Varför skulle jag inte få tycka något, här?
Som avslutning, och något jag också svarade i den minidebatt som härligt nog kom igång; jag fiskar inte efter priset. Snarare bränner jag broar. Ju mer jag pressar, desto fler broar bränner jag. Når detta ut i media, blir det en riktig debatt, kan Augustpriset inte nominera mig, ens. Åtminstone inte på många, många år. För det skulle se illa ut i sammanhanget.

Men jag hoppas att priset förr eller senare delas upp i alla de befintliga kategorierna, innan det ens sneglar åt underkategorierna. Någon rättvisa får det ändå vara tal om.

Och jag står fortfarande fast vid att om någon tycker det här är värt att kämpa för, får ni gärna tipsa tidningarnas kultursidor. För enkelhetens skull:

Inlägget att tipsa om.

Tidningarna: kultur@gp.se, kultur@svd.se, kultur@dn.se, kultur@sydsvenskan.se, kultur@hd.se

Tack, igen.

Kommentarer