Varför ska vi läsa?

Det kan man undra. Jag själv är dålig på det - jag skriver hellre. Men när jag väl hittar en bok jag gillar och bara måste läsa vidare i, det handlar väldigt mycket om mig som person. Och att utforska alla vrår av min själ. En bra bok speglar alltså läsarens omedvetna förmågor, får läsaren att upptäcka saker hos sig själv, bege sig på en inre, hissnande resa som inget annat kan göra, än läsarens egen fantasi. Man måste alltså vara nerkopplad.

Fördelarna med ett läsande folk? Låter så jävla torrt. Ändå är det så jag tror att man måste tänka. Fördelarna med ett läsande folk är
  • det uppenbara, alltså, språkförrådet berikas och vi kan ge uttryck för det vi faktiskt menar, tänker, känner, kanske på ett mer varierat sätt än "dra åt helvete", vilket i sin tur leder till att vi kan lösa ett problem.
  • att själen utvecklas, det vill säga, man får större insikt i och förståelse för människor som är långt ifrån en själv, alltså, man utvecklar sympati, empati, man blir bredare inuti. Med vår egen fantasi kan vi färdas rakt in i våra jag, där det finns biljoner olika världar. Vi består ju av två saker: en kropp och en själ. Med kroppen lever vi, med själen upplever vi.
  • att läsningen tar upp delar av livet som är svåra att genomleva. En bok kan sätta ord på det man kanske själv har svårt att sätta ord på, fångar upp sådant man kan ha glömt, eller aldrig varit med om. 
  • att läsningen, idag, är viktigare än någonsin med tanke på hur snabbt världen snurrar och hur mycket stress och yttre påverkan vi omges av. Som ett slags gammaldags mindfulness innan ordet mindfulness fick sin moderna betydelse. När man läser är man nerkopplad. Man vilar hjärnan, musklerna, ögonen och sitt eget hjärta.
Nackdelarna är motsatsen, så klart. Vi blir snävare i våra själar om vi slutar läsa, tappar ett lugn som är viktigt att bevara. Missar stunderna, helt uppi jakten, sökandet. Vi blir allt mer kroppsliga, om vi inte bejakar våra intellekt. Vi löser problem med kroppen istället för själen, språket, fantasin, som är kreativitet, som är problemlösning. Är man stor inombords har man större tålamod med sin omvärld. Är man liten inombords har man inte det.

Med andra ord, läs, för sjutton gubbar, och älska det. OCH - läs för era ungar.

 
Se där; SVT Gokväll igår, om läsning, med allas vår kära Johanna Lindbäck! Cirka 6 minuter in i programmet.

Kommentarer

Med en bok är man aldrig riktigt ensam, tänker jag.

Just nu konkurrerar mitt skrivande med mitt läsande. Men jag har ändå en trave böcker vid sängkanten.

Trevlig helg!
Christin sa…
Fin tanke! Eller, med eller utan bok, man är aldrig riktigt ensam ...

;)