Research - den roliga upplevelsen

Jag brukar inte researcha. Eller, jag brukar inte behöva. För materialet finns där jag står och lever, och inom mig. Men den här gången behövs research. Massor av research.


Vilka hus kommer stå i hundratals år till?


Var kommer tygerna från i framtiden - Nääs spinneri? Borås väveri? Lin, ull? Bomull från Indien?


Förnyelsebar energi? Naturkatastrofer? Flerfamiljsboenden, nya monarkier, matriarkat?


Jag inser att jag samlar till den här boken främst för min egen skull. För ibland, när jag tittar på världen av idag, känner jag en enda stor naturkatastrof inom mig. Vi lever så knepigt, ojämnt, ohållbart, osolidariskt, miljöovänligt. Och fram tills jag kom på den här manusidén har jag, personligen, inte kunnat föreställa mig en möjlig framtid för oss. Helt ärligt. Jag har tänkt; vad händer när oljan tar slut och allting försvinner? Persondatorer, mobilertelefoner, asfaltsvägar, gummidäck, allt, allt, allt av plast, och med detta import, export, globalisering? Vart ska vi ta vägen? Vad kommer hända?
Med den här boken skapar jag en framtid jag kan tro på. Jag tittar på tendenser som redan finns, letar efter hållbar, förnyelsebar energi, tänker om, tänker om, tänker om ... och den här är faktiskt något jag kan föreställa mig, och sträva efter. Och det känns bra. Mer än bra. Det känns som en fantasti(s)k framtid.

Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min trilogin för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där även tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit refuserad eller antagen.

Kommentarer

Anna sa…
Åh vad spännande! Ska bli fantastiskt kul att läsa. Precis som du har jag blivit något av en framtidspessimist eller vad man ska kalla det.. :) När jag ändå skriver kan jag passa på att säga (eftersom jag inte pallade svara när du frågade rakt ut i ett annat inlägg) att jag har följt din blogg sedan innan du blev utgiven och det har varit väldigt roligt och inspirerande men först i höstas och i vår har jag kommit till skott med att läsa dina böcker. Och jag vart inte besviken, det vill jag lova. Gillar dem massor! Därför ser jag verkligen med spänning fram emot kommande berättelser :)
Trevlig helg!
Christin sa…
Men tack för peppen! Precis och exakt vad jag behövde just nu ...

God helg du också, här värmer solen, det är helt jäkla underbart ... :)