PROJEKTET

Projekt. Är. Fantastiska. Som ett finurligt botemedel mot all slags vardagstristess.

Jag tänkte presentera mitt skrivprojekt med en video jag från början planerade att hålla för mig själv till dess att manuset blivit antaget (åtminstone till bok 1) men näpp! Håll tillgodo:


Som jag säger i videon är skrivprojektet uppdelat i 3 böcker. Jag skriver på första (väldigt kronologisk i mitt hantverk) sedan 21 augusti 2014, och har fått till cirka 80 sidor (1,5 radavstånd, 10,5 punkts Candara, 4 cm indrag). Innan dess såg jag till att renskriva och strukturera upp mitt synopsis, föra in alla lösa lappar och anteckningar (det finns fortfarande ett stadigt Attgöra-dokument med saker jag kan ta med i handlingen när det passar, exempelvis två råbarkade kvinnor på en svävare, som råkar passera huvudkaraktären när hon just klivit av på en hållplats, och att de varit och skjutit en älg som de har med sig bak på flaket ...), samt smygstartade med att göra några illustrationer (blyertspenna, sudd, Promarker-tusch).


Och, som den writers journal bloggen blivit: jag fick väl till ungefär 3 sidor idag (plus en massa prokrastinering, enligt bilden ovan). Känner mig tjock i bollen! Kan vara bokmässenerver. Avskyr när det är så, när jag inte kan formulera mig och få skrivet det jag ska (eftersom synopset är utförligt står det svart på vitt vad som ska hända! Bara att skriva, liksom!). Klockan är strax 16 och jag ska ta cykeln bor till mataffären (+ lite fler ställen ...) för att handla mat till ikväll. Firar pappersbröllop. Både jag och maken älskar papper, pennor, pryttlar!

Imorgon: ny skrivdag. Ska se till att flika in en långpromenad mitt i, också. Syresätta hjärna och nerver.

Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min trilogin för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där även tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit refuserad eller antagen.

Kommentarer

Jätteroligt att se! Älskar din entusiasm. Låter som ett mycket spännande projekt :)
Christin sa…
Tack! Och ja, detta är ett spännande och uppfyllande projekt som stundtals känns övermäktigt, men jävlar, jag ger mig inte! Jag har en känsla ...
:)