Barnbokskatalogen

 

Under bokmässan släppte Kulturrådet nya Barnbokskatalogen, vars syfte är att sprida lästips till barn och unga, samt uppmuntra dem till att ta ställning, det vill säga: rösta på årets bästa bok! I Sverige släpps ungefär 1000 barn- och ungdomsböcker årligen på svenska, än fler titlar kommer från utlandet, och av dessa hamnar cirka 300 stycken i katalogen. Vilka dessa böcker blir bestämmer Kulturrådet enligt sina kvalitetskriterier. 


Till min STORA glädje är Rävsång en av dessa böcker (!!!) (men så klart kan man rösta på vilken bok som helst, som publicerades under 2014). 


Dessutom, i mitten av katalogen, finns en tjusig plansch att sätta upp på väggen. På planschen ryms drygt 90 av de 300 utvalda titlarna, alltså är man superduperutvald om man hamnar här. Vilket Rävsång också gjorde ...

Detta känns så klart fantastiskt roligt, jag är så glad! Och än gladare skulle jag så klart bli om mina läsare (upp till 19 år) röstade på Rävsång, så att min älskade bok vinner!

Röstar gör man här, och enligt nedanstående regler.

» Alla barn och unga upp till 19 år får rösta i Bokjuryn.» Du får rösta på max 5 böcker.» Böckerna ska vara utgivna år 2014.» Man får rösta mellan den 1 januari 2015 och den 9 april 2015.


Hoppas, hoppas, hoppas!

Kommentarer