Just precis nu: förvirrad

Ingenting skrivet idag, snarare läst. Jag såg storyn i ett nytt ljus under helgen som gick, omarbetade hela synopset och satt morgon och förmiddag idag och läste det jag hittills skrivit, med tanken att få en uppfattning av manuset, igen. Det jag bloggade sist, "medan jag vet slutet (alltid vet slutet), är vägen dit spikrak i början, innan jag ser trådarna, griper tag i dem, följer dem, och broderar in cirklar och mönster i historien som, enligt mig, gör den bra mycket rikare", stämmer ju, så klart, samtidigt som nackdelen med att "brodera i cirklar och mönster", bort från den ursprungligt spikraka storylinen, är att be om röra.
Just precis nu är jag förvirrad.
Samtidigt som jag, på något underligt sätt, ändå har koll.

Steampunk Gabriel Talerico by Horacio Casadey on 500px

Hur som helst.
Jag gillar jättemycket medan jag läser! Och det är ju bra, och skönt, att få känna så mitt i. För det mesta tvivlar jag som vilken skribent eller författare som helst.


Jag befinner mig fortfarande i upptrappning, i akt 2, när huvudkaraktären börjat sniffa sig till väldigt stora hemligheter inom hemmets fyra väggar, återförenas med bästa vännen (ännu några nyckelscener som kom till mig tidigt, och som jag ser fram emot att få skriva!), och är med om en tvär förändring, närmast punktering, av livet hon hittills tyckt sig leva, och äga, och ha som sitt.

Hoppas min höstdowner ger sig, så att jag blir piggare och gladare igen. Just nu är energinivån och fladdrar nere på orange, och då skrivs inga böcker. Åtminstone inte i den takt som jag gillar och är van vid. Kanske skulle ta ett par dagar på spa?
De borde köra författarrabatt på Arken, tycker jag allt. 


Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min "duologi" för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där även tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit refuserad eller antagen.

Kommentarer

Anna Jakobsson Lund sa…
Spännande med fler som skriver i cirklar (även om du verkar vara lite mer kronologisk än vad jag är).
Älskar att upptäcka saker jag inte visste om karaktärerna, världen eller deras relationer (senast det hände såg jag plötsligt hur två personer höll på att bli kära i varann, och jag hade varit helt ovetande ...)
Hatar däremot känslan av att trassla in mig, tappa det viktiga i massa bihistorier, och stå i det där puppastadiet där texten-larven är helt upplöst och jag tvivlar på om det kommer att komma ut en manus-fjäril i slutet.
Jag har hjälp av testläsare som seriöst borde extraknäcka som skrivcoacher, men vid tredje omtaget på aktuellt manus misströstar jag.
Skönt med någon som fungerar liknande. Tar gärna emot tips på hur du får ordning på vilka "utbroderingar" som funkar och vilka som måste hamna "till en annan gång"-lådan.
Anna Jakobsson Lund sa…
Kul att jag fick svar på min fundering. Bra tips och inspiration när historien börjar wobbla och vilja driva ur kurs!
Hej Christin, självklart ska du få gå på Spa! Vi har mailat dig, så återkom gärna med svar om du är sugen på att koppla av lite.