MÖRDARENS APA!

Som jag älskade denna bok i sommar, när jag låg vid en av Kroatiens alla stränder och läste, och nu är den Augustprisnominerad i den felaktiga kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok, ändå, jag hoppas den vinner! Av ren egoism.


Därutöver var det fina böcker som togs upp, exempelvis Vi springer (Joar Tiberg, Sara Lundberg), och Nu leker vi den fula ankungen (Barbro Lindgren, Eva Lindström). Dessa är dock, som jag hela tiden säger, närmare varandra i sitt litterära tilltal, i samma viktklass om ni så vill, och kan överhuvudtaget utmana varandra.

I kategorin Årets svenska ungdomsbok ser jag dock ingen mer än just Mördarens apa av Jakob Wegelius, vilket är en oerhörd sorg för mig och alla som skriver för tonåringar, ungdomar och unga vuxna. Det betyder att vi, våra böcker och våra läsare kommer tas upp enbart som exempel, inte som faktum, i strålkastarljuset det närmaste året.
Hur lång tid tror ni det tar innan Svenska Förläggarföreningen, som har hand om Augustpriset, reagerar? Vore oerhört intressant att höra dem motivera sin kategorisering, för vad jag kan komma på finns ingen rumsren, särskilt inte med tanke på att läsningen svajar för barn och unga, och författarna till dessa böcker alltjämt känner sig förminskade och åsidosatta på grund av det oerhört trånga lilla utrymmet barnböcker och ungdomsböcker tvingas samsas om i alla sammanhang.

(Exempel på böcker som hade kunnat nomineras i år

AvblattefieringsprocessenDet handlar om digDogboy är död : NovellerEn skärva av själenKonsten att ha sjukt låga förväntningarMaja & dödenOnanisternaOtopiaNyckelnSvarta tornetSvensk syndSkärvor av J

, för att nämna några.)

Kommentarer