Om du är en av dem som inte använder synopsis


Öppen för fri tolkning!

Happy NaNo.

Kommentarer

Charlotte sa…
Jag kan inte skriva efter synopsis, eller göra upp en plot i förväg, eftersom det alltid har tagit död på min kreativitet. Jag tappar lusten om jag vet vad som ska hända. Önskar dock att jag kunde följa synopsis eftersom det verkar praktiskt och smart.
Christin sa…
Det kan jag absolut förstå - det är risken med synopsis. För mig är chansen dock större. Eller, jag har turen att stimuleras kreativt av ramar. Jag brukar säga att total frihet dödar min kreativitet, men att ramar, ett visst angivet mått innehåll som jag får lov att laborera med hur jag vill, tar fram det bästa i mig. Vet att bland annat en stor designer, som var sommarpratare och klätt Lady Gaga, säger på samma sätt. Minns inte hennes namn dock ...
Charlotte sa…
Jag älskar också ramar! Regler! Struktur! På så sätt känner jag exakt samma sak som du; ramarna ger mig frihet och ökar kreativiteten. Men t.ex (hypotetiska frågor eftersom de såklart inte alls stämmer med ditt WIP): vet du vem mördaren är? Vet du varför den äldre mannen alltid är så arg? Vet du dina protagonisters önskan och rädslor? Känner du antagonisten? Vet du hur det ska sluta?
Det känns som typiska saker att ha i sin synopsis - men jag vet inte detta innan jag är där. Övning i att skriva synopsis mottages tacksamt ;)