Arken Spa och författarrabatten

I mitten av oktober bloggade jag om sviktande skrivande, höstdipp och hur fint det vore om Arken Spa hade något slags författarrabatt, givetvis med en glimt i ögat (vi hade planerat, under längre tid, att åka dit men som författare får man skramla ihop till sådant, alternativt försöka dra det mot Skatteverket som ett slags schablon?).

Hur som helst.
Någon vecka senare fick jag ett sådant där mail som jag kan tänka mig att Blondinbella och UnderbaraClara får så snart de sticker ut näsan, men som, för mig, faktiskt är första av sitt slag:

Vi såg på din blogg att du tycker att vi borde ha ”författarrabatt” hos oss på Arken. Det har vi ju inte, men för att ändå tillmötesgå dig lite tänkte vi höra om vi kan få bjuda dig på en vardag på Spa hos oss?

Jag blev så, så glad! Givetvis tackade jag ja.
Arken Spa är på samma nivå som St. Jörgens, men satsar mer på det
ombonade, murriga och trärena, vilket jag faktiskt föredrar. Det
japanska tänket går igen i allt, jag känner redan nu att jag måste tillbaka
och göra det där med tvagningen på rätt sätt för att få den totala upplevelsen
.
 
Just som vi kom dit var det dags för qi gong. Jag har ju tränat en del yoga,
men för Kristoffer var det första gången. Passet ingick i
vår spa-dag, och anpassades till deltagarnas nivå, i detta fall: nybörjare.
Efter qi gongen genade vi genom omklädningsrummen till lunchen,
och passerade då spa-avdelningen, varför vi passade på
att kika runt lite. Spa-avdelningen vetter mot havet, västkustklippor
och vintermatt solljus - en vidunderlig och välgörande utsikt,
särskilt för oss som bor här. 
Lunchen var tudelad: en stor matsal för konferensdeltagare av
olika slag, en mindre del för spa-gäster, vilket var väldigt
skönt (man slapp gå tvärs förbi alla kostymklädda i sina tofflor och träningskläder).
 Maten var himla god! Särskilt "förrätten" eller salladsbuffén.
Efteråt kunde man mumsa på kladdkaka, kryddad grädde och kaffe. Bubbelvatten
stod på borden, och personalen var himla trevlig! Alltså på ett riktigt sätt. 
Sedan gjorde vi spa av resterande dagen! Inne i omklädningsrummen
fanns ett japanskt tvagningsrum, med låga träpallar, byttor och skrubbtvål.
 Där fanns också instruktioner om hur man enligt deras tradition ska
tvätta sig (naken på pallen, ösa vatten med byttan först över vänster axel
för att bli av med negativa energier, och sedan över höger för att fylla
 på med goda), jag var dock så ivrig på att få simma i utomhuspoolen
(där värmen från vattnet dansade iväg som dimma över ytan) att jag missade att läsa
på, och mest gjorde som jag kände. Utöver utomhuspoolen fanns
utomhusbastus (syns till höger i bild), stenbäddar, minst 5 bastus till,
avkopplingsytor överallt, brinnande gaseldar, en knädjup inomhuspool
på ovanvåningen (med känslan av att man vadade fram i en varm
damm med lång sikt), en bubbelkopp, och porslinsbaljor för fotbad.
Vi lämnade inte vattnet förrän vi blivit rynkiga och matta. 
Tusen tack till Arken Spa, som var så otroligt fina att de stöttade en av Sveriges ungboksförfattare, jag bockar ödmjukast, och känner mig så lycklig efter denna dag att jag nog kommer förbli självlysande vintern igenom.

Kommentarer