Den första kyssen

Idag ville mina karaktärer kyssas, tvärt emot vad som stod i synopset, eller vad som varit planerat. Och givetvis lät jag dem göra så! Även om det innebär att historien blir lite annorlunda från nu (men inte så fasligt). Jag förespråkar synopsisanvändande å det grövsta, för att böcker, för det mesta, är mastodontarbete med många olika saker att hålla reda på (och att man då gör rätt i att förarbeta, researcha och så vidare), men det är en sak att vara väl förberedd, en annan sak att skapa med känsla, och följa känslan när den tar svängar. Jag brukar säga att jag skriver medvetet i början, men att ju mer jag skriver, desto mer brusar det undermedvetna fram, sådant som funnits med hela tiden, legat dolt och latent, och som jag upptäcker bit för bit. Det är en fantastisk sak. Jag tycker om! Och för att det ska fungera måste jag vara lyhörd, känslig i hjärtat, vaken i huvudet.

Vilka av dessa impulser man ska följa?
De som skapar kraft och balans.
Vilka av dessa impulser ska man inte följa?
Dessvärre lär man sig av misstag på den punkten, men rent generellt: de som skapar obalans och styr berättelsen åt fel håll. Man kan absolut ta avstickare! Men om det blir en helt annan historia? Då kanske man ska låta bli.
Kyssen hör till, där finns tydliga känslor från början, fast motstridiga. Och jag hade tänkt hålla på kyssen ett tag till, det tänkte inte karaktärerna - en typisk impuls jag som författare följer. Så stuvar jag om vissa händelser, skapar större spänning i andra, et voilá - jag har gjort mitt jobb! För det värsta som finns, vet ni vad det är? När det märks att författaren bromsar sina karaktärer. Exempelvis med känslor, kyssar och andra slags närmanden, om dessa faller sig naturligt, eller med insikter, kunskaper och lösningar, om dessa faller sig naturligt. Bromsar man sina karaktärer då, blir det tydligt att man försöker skapa ett drama, och att karaktärerna är dumma i huvudet. Sådant köper inte jag som läsare.

Hälften så många ord skrivna idag, jag är ändå nöjd.
Därför unnar jag mig skrivledigt i helgen, vilket jag oftast gör (fylla på energi = superviktigt!), och hoppas nästa vecka blir mer produktiv än denna. Dock verkar det som att jag dyker upp i P4 Göteborg tisdag klockan 12.15. Återkommer om detta på måndag, förmodligen.
Och om ni missar lägger jag upp en länk i efterhand.
Okej!
Fin helg på er!




Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min duett för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit antagen eller refuserad.

Kommentarer