Det är vaniljkolans fel

Skriv, skriv, skriv! Vid dagens validering på NaNoWriMo har jag alltså fått ihop 40 032 ord (de har ett annat räkneverk än word + det jag faktiskt också skrivit idag), jag är i slagläge: det kan bli så att jag klarar nano i år, det finns en chans!

Men jisses, vad det snurrar i huvudet nu. Inte minst för den supergoda men farliga vaniljkolan, som visst följde med teadventskalendern jag hämtade ut på posten idag (slutsålda för 2014, jag snubblade in min beställning för någon dag sedan!!), och som visst råkade slinka ner innan jag ens tänkt efter. För socker fungerar ju så fasligt bra ihop med min koncentrationsförmåga. Om jag verkligen vill få gjort saker borde jag proppa i mig choklad och annat gott, i mängder.
Nej, så är det alltså inte.

Därför får jag avrunda lite nu, och se om jag kan klämma fram någonting mer lite senare ikväll.
Det snurrar ju också för att slutet närmar sig, och alla trådar fladdrar runt, och jag försöker knyta dem samman på ett löst, ledigt och självklart sätt.



Hur som helst.
Jag ser verkligen fram emot att få räkna ner till jul med ett nytt te varje dag, hela december. Som ett slags present till mig själv för mitt hårda skriv. Då ska jag sitta här, med manuset klart och inlämnat, och teckna en illustration per dag, eller kanske påbörja manus till bok två. Vissa dagar kommer jag få klämma i mig koppen under frukosten innan jag sticker iväg till bokbutiken, men vad det verkar blir det inte särskilt ofta.
Så.
Det känns fantastiskt att få njuta in julen i lugn och ro. Jag tänker passa på.

Bild tagen av Elena Shumilova, en makalöst duktig fotograf!





















Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min duett för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit antagen eller refuserad.

Kommentarer