En dag i skrivande livet



Huvudkaraktären har just hittat rak kurs mot sitt mål: att avslöja sanningen om allting. Hon samlar bevis för sin teori lite varstans och balanserar verkligen, precis som jag, vad gäller vilka hon kan lita på, vilka som vet vad, vilka som förstått hur mycket på egen hand, om och när hon råkat säga ledande saker. Jag skriver som bäst på morgonen, innan frukost, samtidigt som jag märker att det sliter, särskilt att skjuta på maten till någon gång mitt på dagen (rekommenderas inte!). Dock fick jag denna dag ryckt upp mig och klivit ut på promenad!



NaNoWriMo 2014 blir det ingen vinst på, för mig. Det går helt enkelt fasligt trögt, detta. Eller ja. Eller, jo ... och den största skillnaden är genren. När jag skriver om vår värld, med inslag av spökligheter (Kaninhjärta, Fågelbarn, Rävsång), behöver jag inte hålla så mycket i huvudet, eftersom jag lever här och vet, för det mesta, hur det fungerar. Men i min framtidsversion, där allting för det mesta förändrats, behöver jag komma ihåg de nya funktionerna, varför det är som det är, konsekvenser, och sätta karaktärerna i förhållande till detta.
Inom fantastik och SF är världsbygge ett större, mer grundläggande inslag än inom "vanlig" litteratur, därmed också mer tungrott att skriva.

Å andra sidan värt det. Jag vill att man, som läsare, ska kunna grotta ner sig i mina nya böcker! Jag stoppar dem fulla av gottiga detaljer och illustrationer föreställande huvudkaraktärens fotografier, bara för att öka på känslan.

Och på tal om böcker med illustrationer i: Mördarens apa av Jakob Wegelius!! Hurra!!!
Jag skrev om denna förträffliga bok redan i somras hos Kulturkollo. Rekommenderas varmt!

Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min duett för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit antagen eller refuserad.

Kommentarer