En recension av Rävsång

... som jag missat: av Christine med e. Tack!

Fler som tyckt till:
Bokstugan
Boksnack
Elina
Anna Johansson
Litteraturkvalster
ORAYA
C R M Nilsson


Därutöver, inte en enda tidningsrecension, trots att snart 3 månader har gått. Jag är inte van vid absolut tystnad! Jag hanterar absolut tystnad dåligt! Med BTJ's fantastiska recension ("Ljungqvist har gjort det igen, skrivit en överraskande och fascinerande bok om hur gränsen mellan livet och döden är tunn och lätt kan rivas ner - hur lögner överlever döden och att man måste ta itu med dem hur ont det än gör. Hennes porträttgalleri är exakt och ömsint beskrivet. Ett ungt Göteborg - inte bara Håkan Hellströms - skildras insiktsfullt och ösigt. Ljungqvist kan konsten att hålla sina läsare i ett fast och vänligt grepp. Till hjälp har hon sitt gnistrande språk - realistiskt och poetiskt drömskt. Rävsång är så himla bra!") trodde jag, dumt nog, att de skulle trilla in som konfetti. Jag bedrog mig visst.
Skillnaden är att jag tidigare släppt böcker under vårkanten, Rävsång är en höstbok. Och under hösten släpper de flesta giganter nytt i och med bokmässan, alltså är möjligheten till att synas mer begränsad. Dessutom har flera tidningar bantat ner sin kulturdel (vilket är fy skam!) samtidigt som renodlade kulturtidningar (Fyrahundrafemtio) lagts ner. Utrymmet krymper.
Trots det är Tidningen Skriva på frammarsch, det vill säga: människor drömmer om att bli författare.
Det är som att spela på lotto, man blir beroende av sina förhoppningar.

Kommentarer

Det känns verkligen som om bokbloggare är "vägen att gå" för recensioner numera. Som du säger blir utrymmet i tidningarna mindre. Min upplevelse är också att många bokbloggare faktiskt skriver på ett sätt som får mig att vilja läsa boken (om de tycker om den). Det tror jag är nog så viktigt som att få en tidning att skriva en recension där det positiva är omsorgsfullt gömt bakom en massa annat.

Nu är ju inte alla bokbloggare bra eller alla tidningsrecensenter dåliga, men jag tror att förhållandena mellan dem ständigt ändras.