Mitt 2014

Jag älskar årssummeringar! Att få sammanställt allting är att avsluta det, på något sätt. Och så läste jag igenom förra årets summering och fann detta längst ner inför 2014: 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Förbereda mig en lång tid innan jag går upp på någon scen, lägga in om semester minst tre veckor i rad mitt i sommaren, och högläsa ur min nästa bok när helst det passar, utan att skämmas, eller fega ur.


Allt detta har jag faktiskt också gjort, vilket jag tycker är fint och bra och anmärkningsvärt! 

Okej, nu kör vi: 

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? 
Säkert mer än såhär, men åtminstone: reste till Lincolnshire och steampunkfestivalen där, och filmade mig själv medan jag skrev, så att ni läsare fick se mig in action och bakom kulisserna.



Genomdrev du någon stor förändring?
Ja, flera, faktiskt! Under hösten hade jag bokat upp mig på två skrivkurser (i egenskap av lärare), flera framträdanden, ett vikariat på Akademibokhandeln, och så vidare. Och jag genomdrev förändringar som i att jag avsade mig praktiskt taget allting för att istället skriva på Ava och Vita Tigern, baserat på stipendiet från Sveriges Författarfond. Det var en god förändring, för jag hade sannerligen tagit mig vatten över huvudet ...


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
18 december, när Rävsång nämndes bland årets bästa böcker i SVT's Gomorron!!!


Dog någon som stod dig nära?
Nej, men farfar.

Vilka länder besökte du?
Kroatien, Stockholm (ha ha).

Bästa köpet?
Mina brills.



Gjorde någonting dig riktigt glad?
Vår ljuvliga semester, alla dagar vi spenderade i sol och goda människor sällskap, alla gånger vi badade i havet, all god mat ... vi tog tillvara på sommaren, precis så som jag önskade 2013. Jag är god på att sträva efter mina önskningar, jag.

Saknar du något från år 2014 som du vill ha år 2015?
Ett barn, och ett stort författarkarriärsmässigt steg framåt, både vad gäller vidgande av läsekrets och klirr i kassan. 
 


Vad önskar du att du gjort mer?
Städat, och tränat. Men nu jävlar! Nu tränas det minst två gånger i veckan på Fysiken i stan, och det är helt fantastiskt till min stora förvåning och oerhörda lättnad! 

Vad önskar du att du gjort mindre?
Grubblat, som vanligt.  

Favoritprogram på TV?
Downton Abbey, Historieätarna. 

Bästa boken du läste i år? 



Största musikaliska upptäckten?




Vad var din största framgång på jobbet 2014?
Stipendiet från Sveriges Författarfond.

Din största framgång på det privata planet?
Att jag tagit tag i min träning och mitt välmående.  

Största misstaget?
Allting jag tackade ja till under hösten, och sedan ställde in. Inte bra för imagen. 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare. Men det var inte lätt att hantera Rävsångs recensionslöshet, och den generella tystnaden. 



Vad spenderade du mest pengar på?
Resan till Kroatien. 

Något du önskade dig och fick?
Stipendiet, och mer ekonomisk trygghet.  




Något du önskade dig och inte fick?
Ja. 

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Vilade mig, efter ett särdeles livat kalas dagen innan, och sedan åt vi ute, Kristoffer och jag.  

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Recensioner av Rävsång,fler tillfällen för mig att synas på Bokmässan. Denna nedåtrörelse, denna dipp i författarkarriären, gjorde mig ganska ledsen och fundersam.  



Vad fick dig att må bra?
Kristoffer, och mina fantastiskt fina vänner. 

Vem saknade du?
Det är närmast en filosofisk fråga: jag har inte saknat någon, men jag har saknat, och saknar, någon. 

De bästa nya människorna du träffade?
Nej, detta år har jag bara mina gamla människor att referera till, jag håller mig väl med dem, de är bäst i världen! 

Mest stolt över?
Illustrationerna till kommande boken, med inlämning 7 januari (en spännande tid väntar!).


 

Högsta önskan just nu?
Att Ava och Vita Tigern blir en storsäljare.  

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Behålla den visshet jag har nu, som ger lugn i magen och tron att allting ordnar sig, trots att ingenting är säkert. Den känslan, dessa tankar, tror jag gör att det blir just så som jag vill att det ska bli, och tvärtom: att oro bromsar upp. 

Kommentarer