Rävsång i SVT's morgonsoffa!


06:05 in, RÄVSÅNG's in da house!!!

Jag citerar Magnus Utvik, som för mig blir Fader Jul (om jag ser dig kommer du få en rejäl kram, var beredd!): "Christin Ljungqvist, en av Sveriges mest intressanta ungdomsboksförfattare [har skrivit] en av årets bästa och finaste ungdomsböcker".

Det har nog aldrig känts så fantastiskt att bli recenserad (om än i kortform) någonsin tidigare, lyckan tindrade och stack genom kroppen, och jag skuttade runt här hemma som en gasell och tjöt! Jag menar, jag hade gett upp! Min största önskan har varit att Rävsång ska få någon som helst cred, särskilt inför julhandeln, så att så många ungdomar och vuxna som möjligt nås av ett rävpaket till jul, men ingen, inte ens min egen stadstidning, har sagt ett ord om den. Och så kommer detta? Önskan slår in, som ren magi, på TV dessutom.

Lite fler fina citat, bara för att riktigt gotta sig och mysa.

"Ljungqvist har gjort det igen, skrivit en överraskande och fascinerande bok om hur gränsen mellan livet och döden är tunn och lätt kan rivas ner - hur lögner överlever döden och att man måste ta itu med dem hur ont det än gör. Hennes porträttgalleri är exakt och ömsint beskrivet. Ett ungt Göteborg - inte bara Håkan Hellströms - skildras insiktsfullt och ösigt. Ljungqvist kan konsten att hålla sina läsare i ett fast och vänligt grepp. Till hjälp har hon sitt gnistrande språk - realistiskt och poetiskt drömskt. Rävsång är så himla bra!"
Gull Åkerblom, Bibliotekstjänst

"Ungt vemod utan Håkan Hellström är för övrigt närmast otänkbart. Även i uppföljaren till ”Kaninhjärta” och ”Fågelbarn” finns han där. Hänger på den unge (gitarrspelande) göteborgaren Finns hårt spända ångeststrängar: ”Jag var bara inte gjord för dessa dar, och dessa dar är inte gjorda för mig.” En sorgebok, och en uppslukande lycka för läsaren."
Östgötacorren

"Mycket läsvärd, av många skäl - och det språkliga uttrycket gillar jag lite extra - hur underbart Ljungqvist lyckats åskådliggöra Finns tankevärld - som fortsätter att löpa parallellt med andras babbel och pladder. Ett ovanligt grepp som jag gillar mycket!"
Bokstugan

Köper Rävsång gör man precis överallt, bland annat här.

Kommentarer

Verkligen fantastiskt! Visste du om det i förväg? Grattis!
Anonym sa…
Gratts! Blir sugen att läsa.
Nilla E