Agentmöte, planering och nervös energi

Stor bok = idébok, liten bok = dagbok

Gah ... jag har så svårt att släppa taget om något innan det är klart, när det är mitt i och man måste vänta av olika anledningar. Det känns bara fel, och en viss del av hjärnan (reptil?) kickar in och vill stånga sig igenom. Jag ska berätta allt för er sen under etiketten Att, som i Att få sitt manus antaget; just precis nu är läget väldigt känsligt.

Hur som helst, denna nervösa energi? Gör att jag biter på naglarna, vippar med fötterna, spänner käken tills huvudet pulserar av smärta. Jag hade tänkt veta vad det blir av böckerna innan jag förväntas sola, äta glass och såsa omkring, jag hade tänkt kunna ta ledigt på riktigt istället för att ha oron gnagandes djupast inne. Men nu kommer sommaren, nu kommer semestern och vilan; förlagen stänger ner och sjappar all världens väg. Tanken är att jag också ska sjappa och sätta allt på paus, men hur ska det gå till? 

Det är absolut något av det svåraste som författare och/eller egenföretagare; att man aldrig blir riktigt färdig. Att man måste lära sig släppa taget om saker för att sen plocka upp dem igen oavsett vad det gäller, eller när, var, hur, varför. 

Nytt i denna upprepande situation i en författares liv är att jag har en agent = någon som är väl insatt i förlagsbranschen men enkom arbetar för mina intressen, inte förlagens. Aldrig att jag släpper taget om dem, kan jag säga. PURE BLISS! Ylva hade vägarna förbi i lördags, vi satte oss på Brogyllens uteservering (där de lägger om spårvagnsspåren ...), fick fin utsikt över hamninloppet, Volvo Ocean-race, en hovrande filmhelikopter (den flög asnära marken!) och ett brudfölje som just lämnade Elite Plaza (där jag och min man spenderade vår bröllopsnatt!), och vi pratade, pratade, pratade. Det var så skönt att få bolla idéer, jämföra de förlagsförslag jag fått hittills, fundera över andra förlag (om jag inte blir nöjd med de förslag som håller på att arbetas fram) och prata framtida skrivprojekt! Dessutom ska Ylva läsa VT och ST med feedback från ett av förlagen i åtanke och se om hon håller med, då två förlags åsikter om manuset går precis tvärt isär och jag står i mitten ...

Jag försöker skriva på ST idag, alltså Svarta Tigern, och det går, men jag mår sådär. Hjärnan känns kokande varm, ögonen svider och jag biter på naglarna så snart jag slutar tänka på att inte bita på naglarna; det börjar gå upp för mig att innan VT är redigerad och arbetad får jag svårt med att skriva klart ST. Massvis kan ändras i storyn som påverkar uppföljaren, massvis! Och då känns det så oförtjänt att ha skrivit något som ändå inte kan behållas.
Samtidigt är det denna vecka kvar, sen börjar min tänkta semester.
Och på en vecka hinner jag inte starta något nytt skrivprojekt.
Och jag har så svårt för att bara lata mig.
Så ... ja, vi får se vad jag hittar på. I vilket fall är planerna dessa
  1. skjuta på beslut och förlagsavtal till augusti, efter semestrarna
  2. pausa VT och ST
  3. ta semester vecka 28-31 och inte skriva ett skit då, knappt en handlarlista

Med detta inlägg önskar jag er en fin sommar. Jag ska göra mitt bästa för att inte tänka något alls. 

Hejdå!

Kommentarer

Michaela sa…
Åh njut av din semester. Jag önskar att jag också bara kunde stänga av, men jag tror inte det lyckas... Men jag hoppas få några skrivfria veckor i juli/augusti när mitt manus är hos testläsarna.

Låter också klokt med att vänta med beslutet.
Christin sa…
Jag ska göra mitt absolut bästa! :) jag märker att jag befinner mig i stunden där jag försöker tvinga fram mer och det är absolut nödvändigt att sluta, att släppa taget ... det bästa kommer faktiskt när man inte försöker. Ändå fick jag till några rader nu på morgonen, bara för att jag INTE skulle. Skrivet är ett olydigt litet barn, alltså.

Det brukar bli än värre med den där stångar-lusten när manuset är bortlämnat! Då brukar jag vilja starta upp något nytt för att liksom gardera mig! Så dumt ...

Beslut väntas med, och ja, det känns klokt. Som jag sa till min bästa vän igår; "detta känns som den viktigaste affären i mitt liv". Det är så viktigt att den blir rätt. Jag är lejonmamman nu och slåss för mitt barn :P

STORT lycka till med ditt skriv! Skitbra att du använder dig av testläsare, det borde jag också göra ...