Den lille röven

... som tillfälligt bor hos sin mamma ovanpå? Som är cirka fyrtio år och tappar saker i golvet hela tiden, spelar dålig musik relativt högt, pratar extremt monotont och har tatueringar på sin hals? Har jag lust att hänga på tork genom fönstret. Har jag lust att surra och stoppa in i garderoben. Har jag lust att klubba till med baseball-träet för femtioelfte gången.

Byggarbetssatarna som bankar i väggen precis utanför mitt arbetsrum? Som lossar gamla brädor, gnisslande spikar, slipar med något slags maskin och snart täcker för fönstret med byggställning och blå plast? Har jag lust att öppna fönstret på, hoppsan. Har jag lust att stjäla nödvändiga saker av. Har jag lust att spola ner med högtryckstvätten.

SATAN vad alla är emot att jag skriver just nu. Jag stänger in mig i köket! Sätter på hörselskydd! Pepprar med kaffe och neddragna persienner! Det är i stunder som denna det avgörs, mina vänner; det är i stunder som denna du blir FÖRFATTARE.

Kommentarer

Libertin sa…
Visst är det så!
Just nu bor jag vid botaniska trädgården i Kew, London, som ligger lämpligt placerat alldeles under inflygningen till Heathrow. Planen dånar förbi ovanför med två minuters mellanrum. Man kan tycka att man borde vänja sig, men det gör man bevisligen inte. Skrivutrustningen består således av öronproppar här också (eller urban ears, plattan-modellen funkar helt okej som bullerblockerare). Hang in there.
Christin sa…
Men åh! :I nu förstår jag grejen med vistelsestipendier; innan gjorde jag inte det. Tänk, att få komma till en tyst och stilla plats och bara skriva några veckor eller en månad?
Just nu sjunger han med i någon låt och bygger nåt där uppe; det låter som en gorilla som brötar runt. Seriöst; jag dödar honom snart.
Libertin sa…
Vistelsestipendier! Där har vi det!
Nå, jag klandrar dig inte om du skulle genomföra dådet. Inbillar mig även att det är tyst i fängelse? Ljudisolerade celler, någon som kommer med mat på bricka tre gånger om dagen. (Jag kanske romantiserar…)
Christin sa…
Haha! Där har vi ett "vistelsestipendium" om något! :D