Nej, det är inte så kul

Att vara författare för barn och unga, that is. Det här var ett väldigt bra inlägg som jag instämmer i förutom en grej: varför göra en Barn-Babel? Jag menar, det blir ännu en särbehandling. Barn- och ungdomslitteraturen ska vara med i det riktiga Babel. Det ska ta plats samtidigt som all annan litteratur eftersom den är all annan litteratur.

Barnböcker ska ha en egen kategori i Augustpriset.
Ungdomsböcker ska ha en egen kategori i Augustpriset.
Författarna till dessa ska bjudas in till tv-soffor, radioprogram och litterära sammanhang, som Babel, Books and Dreams författarkvällar och Vi's Litteraturbåt.
Och nej, det är inte småbarnsföräldrar som lyssnar på oss. Alla lyssnar på oss. För alla har på nått sätt med den unga litteraturen att göra - du är moster, mormor, fadder, gudmor, bästa vän med barnets föräldrar, du läser YA-böcker eller böcker för 9-12 år, du uppskattar all form av välskriven litteratur, du tycker om att lyssna på författares olika sätt att jobba. Och det är den springande punkten: författare av ung litteratur jobbar på exakt samma sätt som författare av vuxen litteratur. Vi har lika mycket att säga. Vi är lika komplexa.
Och barn är inte barn, de är små vuxna. De förtjänar lika god litteratur som vi.

Det här daltande huvudklappandet gör mig jäkligt uppgiven. Jag vågar påstå att min penna är en av de vassaste i Sverige.

Kommentarer

Lotta sa…
Bra skrivet! Många tycks tro att man slänger ihop en barnbok på fikarasten.
Kristin sa…
Det är bra att ryta ifrån ibland! :) Jag inser nu att jag skulle behövt strukturera mina tankar bättre för jag saknar både att barn- och ungdomslitteraturen inkluderas på arenorna där vuxenlitteraturen diskuteras och finns, men även litteraturprogram riktade mot barn och ungdom som kan inspirera dem till läsning. Men det är ju två olika saker och har olika syften. Kämpa på! :)
Christin sa…
Mhm. Man brukar också jämföra dåligt skrivna vuxnböcker utan psykologiskt djup med ungdomsböcker, som att de står i paritet. Det handlar rätt och slätt om en utbredd diskriminering.
Skriviver sa…
Du har så rätt! SÅÅÅ rätt!
Christin sa…
Jo, jag tycker att jag har det. Att det här är självklart. Men inget förändras. Vi skulle behövt en ny Astrid Lindgren att kämpa för vår sak :P hon kunde minsann nypa folk i näsan.
Skriviver sa…
EXAKT! Jag skrev en kommentar till ett några dagar gammalt inlägg på Simona Ahrnstedts blogg imorse där jag sade precis samma sak! Astrid Lindgren var en riktig guldklimp.
enligt O sa…
Fler barn- och ungdomsförfattare på Babel, men också gärna ett specifikt för barn och unga på t.ex. Barnkanalen. Gärna med grymt bra sändningstid. :)
Christin sa…
Ja, det ena behöver verkligen inte utesluta det andra ;)