En nyttig preggo

Jag vill vara en nyttig preggo. Inte helt och hållet ge mig hän åt sug och cravings, utan välja frukt så ofta som möjligt och få i mig det jag och lilltutan behöver. Så jag blandade en egen müsli, utifrån ett recept ur boken Mammapraktikan, och åt första omgången för ett par veckor sen. Jag tyckte jag fick magknip, men tänkte att det lika gärna kunde bero på nåt annat. 
Igår åt jag müslin igen, till kvällsmat, och vaknade klockan 4 i natt av samma jäkla magknip fast värre. Och för första gången under hela graviditeten var jag seriöst nära att spy. Jag fick sitta på toan ett bra tag, sen värma en rispåse och vaka i soffan. Man ska nog äta det man är van vid - fast nyttigt. Inte experimentera.

Därför är jag hemma idag - jag är helt slut. Jag tittar ut genom fönstret på en skir och vacker morgon och bitvis på Gomorron i Svt. Claes Elfsberg och Marianne Rundström är dagens programledare. De intervjuar Lena Philipsson på ett kantigt, plumpt och svärförälderligt sätt som i mångt och mycket påminner om allt annat gammalt, osmidigt i Sverige. Ungefär som när man i media försökte förklara nya fenomen på 80- och 90-talet genom att klappa tittarna, och sig själva, på huvudet/axlarna, eller som när Svenska Förläggarföreningen inte ens vill diskutera en reform av den så kallade "Barn- och ungdomskategorin". Vissa ränder sitter helt enkelt i. Vissa människor sitter helt enkelt kvar. Möjligen är det en generationsfråga. Alltså, att det ordnar sig när somliga går i pension. 
Hur som helst skulle Svt verkligen, verkligen, verkligen må bra av en rejäl uppryckning. Ebba von Sydow har liksom lämnat dem för Tv4, och hon var en av de bra. Jag lämnade dem också och bytte kanal till det sistnämnda, så slapp jag bli mer förbannad av det jag såg.

Jahapp, om ett tag ska jag städa. Trevlig helg på er!

Kommentarer