Brandt New Agency

En läsarfråga från Kristin som jag tänkte jag kunde ta officiellt, för att den kan vara lite spännande! 
Jag tror att du tidigare skrivit att du har en agent, är agenten i så fall med när kontrakt skrivs med förlaget?
Min agentur heter Brandt New Agency. Såhär presenterar de sig själva (jag småfnissar varje gång jag läser smörgåsbord en bit ner i texten): Brandt New Agency is based in Barcelona, but has close ties to the Scandinavian market. By finding, encouraging and cultivating literary talent, we aim to offer a literary smörgåsbord of the best and most innovative new fiction, non-fiction, edgy titles and literature for young people, with a focus on the exciting emerging generation of authors, especially from Scandinavia, Spain and Catalonia.

Agenturen representerar mig utomlands, det vill säga på olika litteraturmässor i världen där det handlar om att sälja in rättigheter till utländska förlag. De representerar mig också i Sverige vad gäller TV, radio och film. De representerar mig inte när jag skriver bokkontrakt med förlag. 


Jag tycker om den här uppdelningen. Inte ens författarna på den allra spetsigaste toppen av bok-Sverige har agenter alla gånger som förhandlar fram deras miljonkontrakt - många av författarna sköter det själva. Nu undrar ni säkert varför - jag tänker såhär: det här är lilla landet lagom, vår bokbransch har inte lika stora pengar som exempelvis bokbranschen i USA. Vår bokbransch har inte så mycket att agentura om helt enkelt. För när en agent förhandlar åt dig tar hen en bit av kakan, och är kakan liten från början ... ja, det är oftast inte lönt. I USA skickar författarna sina manus till agenturerna, inte förlagen, vad jag vet. Antagningsprocessen sker liksom där! Och sen jobbar agenturen för att få fram ett så bra avtal som möjligt. Så är det alltså absolut inte i Sverige, och jag tror vi ärligt talat är ett för litet land för att nånsin hamna i den situationen.  
Istället använder jag agenturen som bollplank när det kommer till kontrakt och val av förlag. De täcker upp för mig ute i världen, där jag själv inte har möjlighet att vara, tar tillvara på mina intressen och låter mig stå på egna ben när det gäller att ta första steget i varje affär.

Jag kan inte säga exakt hur agenturen kommer jobba efter detta, vi har inte pratat om det än då det är så färskt. Men jag har som uppfattning att de tänker jobba parallellt med mig och Gilla Böcker: de håller redan på att ta fram säljmaterial och vill säkert också få fatt i en pdf av boken så snart den blivit redigerad. Då kan de börja kontakta vissa förlag, kanske till och med landa kontrakt redan innan boken kommit från tryckeriet! Fast oftast behöver böcker släppas i Sverige först, innan de blir antagna utomlands. Man brukar vilja se hur det går för boken i bokens hemland först. 

Det ska i vart fall bli jättespännande att se vilka skillnader som blir med en agentur i ryggen! Och jag tycker verkligen om att vara en del av en flock, vi är så många som jobbar tillsammans för min bok nu. Jag har länge sett fram emot det. Några att springa med. 

Kommentarer

Kristin sa…
Åh, stort tack för svar! Verkligen intressant att höra mer om hur det går till.
Christin sa…
Varsågod! Bra att du fick lite behållning ;)
Intressant! I mitt fall var det min agent som skötte hela förhandlingen med Norstedts.
Christin sa…
Annika - där ser man! :) blev du nöjd?
Christin sa…
Härligt! :) då är det att gratulera!! Så skulle man väl önska att det var, möjligen är jag inte tillräckligt "stor" för det. Än, i vart fall :P