En måndagsenkät från Kultwatch!

Vad skriver du?
Böcker, främst för unga. Men jag har ambitioner för både äldre och yngre. 
Är det inte ensamt att sitta och skriva?
Nej, det är skönt. Fast bara om jag vet att jag får sällskap nån gång under dagen, som att maken kommer hem eller att jag ska träffa nån vän. 
Drömmer du i bilder eller ord?
Kan man drömma i ord? Jag drömmer absolut i bilder, oftast ganska narrativt. 
Hur stor betydelse tror du att språket har för att vi ska kunna nå sanningen?
All betydelse.  Ju rikare ordförråd desto mindre sannolikt att du tar till knytnävarna för att göra dig förstådd, desto större sannolikhet att du kan gå på djupet i en teoretisk eller filosofisk diskussion. Jag har fått mina starkaste, intellektuella upplevelser genom det lästa/skrivna eller talade/sagda ordet, med en människa som är på samma nivå som jag - jag har kommit närmast sanningen så.
Finns det någon moral i ditt skrivande? Om ja, på vilket sätt?
Moral är svår att undvika när jag skriver, även om jag i det längsta försöker låta läsaren själv bestämma över karaktärerna i mina böcker, om de är goda eller onda, gör rätt eller fel. Moralen märks förhoppningsvis under väldigt många lager av mina historier, ungefär där den inte påverkar läsaren i nån särskilt riktning. 
Vem skriver du för?
Mig själv - jag kan inte skriva för nån annan, då tappar jag min röst. 
Varför skriver du de texter du skriver?
Det är de som vill ut. Texterna är produkter av mina intryck, tankar, åsikter, de handlar om sånt som jag själv klurar kring. 
Har du haft ångest för något du har skrivit? Isåfall, vad och varför?
Ja. Smågrejer i mina tre böcker, sånt som människor i min närhet kanske skulle ta anstöt av på nåt sätt. Men det har gått förhållandevis smärtfritt!
Vem vill du ska besvara denna enkät?
Fredrik Persson!

Källa: Kultwatch

Kommentarer