Stockholm, Gilla Böcker och ankpappan


För dem av er som följer mig på Instagram kommer nog inte särskilt mycket av detta som en överraskning, men, jag var i Stockholm från torsdagskväll till lördag dag. Jag åkte MTR Express med Kristoffer upp, han skulle jobba på båtmässan med familjeföretaget Poly och jag skulle träffa Gilla Böcker. Yes, det blir dem igen. Bäst deal, bäst människor att jobba med, särskilt spännande nu när de gått ihop med Lilla Piratförlaget

Kristoffer och jag bodde på Comfort Hotel ett kliv från Stockholms centralstation, i ett så litet rum att man nästan stöp i säng så snart man gick innanför dörren. Det hade sin charm! Och direkt vi kom fram, runt 19-snåret, promenerade vi Vasagatan upp till Tutto Bello och käkade italiensk pasta. 


Dagen efter mötte vi min svärfar och ett par av Polys säljare nere vid frukosten. Kristoffer anslöt sig till dem och jag tog mig, med oerhört stöd av appen STHLM Traveling, till Nybroplan med buss 69. Jag kom fram lite tidigt, så jag satte mig i solen på stentrappan ner mot vattnet och var bara lycklig. Och faktiskt inte ett dugg nervös. Jag tror jag lyckas hålla mig lugn för att lilltutan sparkas i magen nu, att jag måste vara balanserad för hennes skull. Nervositet är dessutom ganska onödigt - allt blir alltid som det blir, vi kan inte styra över mer än hur vi ser ut. Ibland inte ens det. Exempelvis kan jag knappt styra över vad jag kommer att säga i vissa stunder. Jag är hyfsat begåvad på att släppa ur mig grodyngel, småsaker som jag ångrar lite efteråt. 

Efter ungefär tio minuters sol gick jag till Kaptensgatan 6. Jag var inte beredd på att Gilla Böcker numer delar lokal med the Piratförlaget. I mitt huvud satt de i samma lokaler som Lilla Piratförlaget, bara, och nån helt annanstans. Därför blev jag smått ställd och starstrucked, faktiskt. Piratförlaget har från dess att jag började skriva för en herrans massa år sen varit ett av mina önskeförlag, speciellt på grund av de avtal de erbjuder och hur de satsar på och promotar sina författare. Gilla Böcker jobbar väldigt lik dem, varför de alls slog sina påsar ihop, och nu stod jag alltså där och ringde på Piratförlagets dörr. 
Ada Wester, min förläggare, släppte in mig, sen tog hon mig på en guidad tur genom förlagets vindlande lokaler. Kontoret ligger i ett av de gamla husen nära Nybroplan, det var spröjs, knarriga trägolv och böcker och inramade utmärkelser överallt. Jag fick hälsa på försäljare, PR-ansvariga, redaktörer, förläggare, ekonomiansvariga, Lilla Piratförlagets chef Erik Titusson, Piratförlagets chef Ann-Marie Skarp (Jan Gullious fru!). Särskilt fick jag hälsa på mina tjejor från tidigare böcker, Ada, Klara Bjelkenäs och Anna Danielsson Levin. Jag fick se deras nya arbetsplatser, de prackade på mig lite ungdomsböcker och barnböcker till lilltutan, sen satte vi oss i mjuka soffor och skrev på kontrakt och pratade utgivningspunkter, som när (förhoppningsvis våren 2017, om lilltutan  är en lätt unge och jag inte befinner mig i alltför tät amningsdimma till hösten), hur (upplaga, f-pris), vem (omslagsmakare, porträttfotograf) och så vidare. Det brusade i mig som kolsyra, ändå var jag inte speedad som tidigare utan mest lycklig: att jag får vara med om såna här saker!! Det känns så bra att ha förverkligat denna dröm innan jag får barn, att jag tagit mig den tiden. 


Sen gick vi fyra ut på lunch på ett ställe vars namn jag missade, men där det var stimmigt av människor. Vi beställde in grillad fisk, sallader, dippsåser och pommes frites och pratade om allt möjligt, som min älskade man (han har blivit en sann ankpappa sen jag blev gravid, han pysslar och donar, lyfter allt tungt, lagar den mesta maten, hör av sig för att få veta att jag mår bra), lägenhetsbyte och lägenhetsförsäljning, helgplaner och småbarn, Melodifestivalen och högläsning. Fantastiskt trevligt, roligt och gott!
Efteråt tog jag en kort shoppingtur och åkte tillbaka till hotellet. Jag slängde mig på sängen, tog bilden ovan och blev liksom kvar där. Tanken var att jag skulle gå på släppfesten av David Wibergs bok senare samma kväll, Vi ses i mörkret. Men jag la in mitt preggoveto och vilade bort resten av dagen.

På kvällen åt jag och Kristoffer middag med ett par goda vänner på Kryp In i Gamla stan. Vi tog ett par "sängfösare" på Tweed, ett sant steampunkställe (fast utan att de vet om det), och for i taxi tillbaka till hotellet. Dagen efter reste jag hem medan Kristoffer stannar kvar tills måndag - det värkte i hela kroppen av motvilja att skiljas åt. Vi vill verkligen, verkligen vara med varandra nu när vi ruvar, mer än vanligt alltså. Även om vi redan har ett tajt förhållande som nästan går ut på att andas den andras luft. Han är min favoritmänniska, så är det bara. Han är fantastisk på alla sätt. 

Så, nu vet ni: Gilla Böcker it is, våren eller hösten 2017, titel: Vita Tiger, genre: gaspunk. And I'm so excited!!!!!!!

Kommentarer

Unknown sa…
Hej Christin! Otroligt roligt att läsa hur det gått till under ditt möte på förlaget, och det ska bli verkligt spännande att läsa boken. Jag hoppas att Kristoffer hälsade att jag älskade dina båda första? Jag ville gratulera också, jag har helt missat att ni har en liten på väg! Grattis, superkul! Kramar från Sara på Poly
Härligt Christin! Starkt jobbat av dig att dra manuset till vita (plus svarta?) hela vägen fram i mål. Skönt att skriva under före bäbis. Jag blir starstrucked av att bara läsa om ditt besök hos Gilla/Pirat/Lilla Pirat. Skulle gärna samarbeta med sistnämnda :-)
Vad roligt! Grattis Christin!!
Michaela sa…
Grattis! Så roligt att få följa med din resa! Låter jättespännande alltihop! :)
Denise sa…
Åååh vad roligt! Stort grattis! :) <3
Kristin sa…
Intressant att läsa! Jag tror att du tidigare skrivit att du har en agent, är agenten i så fall med när kontrakt skrivs med förlaget?
Christin sa…
Sara - jätteroligt att höra från dig, och fint att du gillade mina första böcker :) håller tummarna att detta kan vara nåt läsvärt också!
Jodå, lite småfolk på gång. Det ska bli fantastiskt spännande, allt det här :)
Kram tillbaka!
Christin sa…
Ann-Charlotte - med ditt tempo lär du göra just det, jobba med Lilla Pirat, inom nåt år eller så ;) det skulle inte förvåna mig!!
Christin sa…
Jonna - tack!! :)
Christin sa…
Michaela - det VAR jättespännande, och nu har jag fått världens craving efter Stockholm. Vill upp dit igen, strosa bland vackra hus i solen och göra av med pengar. Inga bra vanor ... men som jag hade det gott i helgen, på alla sätt!
Christin sa…
Denise - tack ;)
Unknown sa…
Det är jag helt säker på att den är! Så snart jag jobbat mig ner en bit i läshögen ska jag läsa dina andra också, men det tar lite tid när man pluggar :-) Lycka till med alltihopa nu!