Läsarfråga!

Tycker det är riktigt kul att få läsarfrågor - den här kom från Lisa Gidlöf:

Grattis till babyn! Jag ska få barn i oktober och tänker en del på hur det ska gå att kombinera småbarnsliv med skrivande. En del av mig vill bara skicka in det där manuset till förlag nu så att jag har det gjort innan babyn kommer, men en annan del säger att jag ska ta det lugnt, manuset behöver vila, jag kommer att kunna skriva även med ett barn, bara på ett annorlunda sätt. Hur tänker du kring det här?

Hej Lisa, och grattis själv! Att föda är nåt av det häftigaste jag gjort. Och tack för din fråga! Det här är högaktuellt för mig just precis i dagarna (väntar på återkoppling från förlaget) och därför roligt/oroligt att klura kring ... det är nämligen nu i september som manuset till Vita Tiger ska redigeras om boken ska hinna bli klar och gå till tryck för släpp till våren. Om jag inte får det att fungera måste vi skjuta på släppet till hösten, 2017 that is! Och det vill jag verkligen inte (alla "stora" släpper nytt då, vi som är semikända hamnar lätt i radioskugga)! Erfarenheten med Rävsång var inte rolig alls ...
Än så länge är Rut inte ens två månader, och jag har läst att från och med två månader börjar småttingarnas dygnsrytm stabiliseras. Jag tänker att det också lämnar plats åt att styra mat- och sovtider lite. Så jag ska göra ett ärligt försök att hitta nån form av rutin under dagarna, från och med första september när min man börjar jobba igen. Hon sover ju gott i bärsjalen om inte annat, jag får lov att ha henne på mig när jag skriver. Jag har också märkt att somnar hon i bärsjalen när jag grejar med annat vänjer hon sig vid den ljudmattan - då kan jag lägga ner henne alldeles bredvid mig, så sover hon vidare där. Faktiskt ett tips! Skaffa bärsjal! Jag kör på Baby K'tan.
Rut är ganska tät mellan sina matningar, men hon är också hyfsat återkommande. Jag tänker att jag ska smita åt mig skrivtider här och där, ha datorn igång hela dagen med manuset öppnat och redo, och inte ha några förväntningar utan jobba på när jag kan. Mannen kommer se till att mat finns att värma, sånt är guld värt! Och redan från början har vi kört på quick fixes - miniyogurtar, bärdrycker, frukter och så vidare. När man ammar måste man tanka konstant! Så, så tänker jag mig dagarna. Rut är prio ett, sen jag, sen boken. 


Kommentarer

Lisa sa…
Tack för svaret Christin! Jag tänker också att en får ta de stunder som ges, när barnet sover och sådär. Kan tänka mig att det på ett sätt blir lättare att vara effektiv när en vet att det finns begränsat med tid. Bärsjal ska jag kolla upp, det verkar vara praktiskt. Hoppas det går bra med redigeringen i september för dig och att boken kommer ut när du vill.