Vita Tigern, bestämd form

Mellan amningar, blöjbyten, långpromenader och bebisgos händer en del på författarfronten faktiskt. Jag hoppar över bokmässan i år (jag orkar helt enkelt inte), bortsett från en förlagsmiddag med Gilla Böcker/Lilla Piratförlaget under torsdagskvällen - däremot har jag och förlaget mailats sen 1 september, både om Vita Tigerns grovredigerade manus som jag lämnade in i mitten av juni, omslagsmakare och titel, och vi har fattat en del beslut. Och det är fantastiskt att ha nåt riktigt att fylla huvudet med! Nåt att tänka på, bestämma sig för, se fram emot, nåt som handlar om mig och det jag gör. Nåt som är för mig. För man ger och ger och ger av sig själv som mamma och förälder, inte mycket rör sig åt andra hållet. Författarskapet blir därför ännu mer som en självuppfyllelse - jag känner mig uppfylld och verklig.

Det ska dock bli intressant att se exakt hur skrivvänlig min hjärna är just nu, och hur mycket skrivtid jag får loss. Vi börjar hitta nåt slags rutin, jag och Rut - börjar hitta. Men den kan likväl ändra sig eller försvinna helt. Plus att jag sover typ en, två, tre, högst fyra timmar i stöten per natt, en sömn upphackad som köttfärs.

Nästa vecka skickar Ada Wester över manuset på nytt, förmodligen för en sista grovredigering. Sen blir det Klara Bjelkenäs tur - då kör vi finredigering!
Utgivning i mars, om allt vill sig väl, och titeln är Vita Tigern, bestämd form.

Mitt gaspunkiga jag, taget på steampunkfestivalen i Lincolnshire 2014.

Kommentarer