Bokomslagsmakare

Från allra första stund ville jag ha Simon Stålenhag till bokomslagsmakare. Hans illustrationer är ju bara för fantastiska! Jag har varit inspirerad av honom ett bra tag, använt hans bilder som bakgrunder till datorn och som underlag i skrivandet av Vita Tigern. Men, han var superupptagen med vad han kallade långa projekt (vilket låter riktigt lovande i mina öron, ur en kulturutövares småfattiga perspektiv), så han tvingades tacka nej. Och jag blev väl lite besviken.
Sen sa Ada Wester en smart sak: Simon har sitt universum klart. Det vi egentligen behövde var nån som kunde gestalta mitt.
Och det var ju alldeles sant.

Vi bollade olika namn fram och tillbaka, kollade på Illustratörcentrum, funderade kring vad vi ville ha för slags omslag och vad det skulle föreställa. Så kom Ada med förslaget Niklas Lindblad. Han har bland annat gjort Kristina Ohlssons Det magiska hjärtat och omslagen till Mons Kallentofts böcker. Dessutom gör han omslag till "bästsäljande böcker".
Känns som att det blev precis som det skulle bli.

Jag är hur nöjd som helst - Niklas har precis fångat hur jag tänker mig Vita Tigern och stämningen där, nära kajkanten i Gullbergsvass när vintern är som bittrast. Han har fångat mitt universum och gjort det lite mer verkligt. Dessutom får boken gärna SÄLJA. Faktiskt. Fast det kanske är fult av en författare att säga. Fast man mest ska blinka med ögonen och mumla att viktigast är att bli läst. För jag menar, det här ska helst vara mitt levebröd! Och säljer jag mycket läses jag mycket, tjänar jag mycket, skriver jag mycket, får ni mer att läsa, kan jag köpa hus. Så är det bara. Jag skriver böcker för att de ska säljas. Och så klart också för att jag älskar det.

Här är en intervju med Niklas Lindblad, håll tillgodo!

Kommentarer