Göteborgs-Posten recenserar Vita Tigern!

GP RECENSERAR!!!

Ett under har skett! Jag tackar och bockar och hurrar och så. Jättefin beskrivning av mitt framtida Göteborg och hur där ser ut. Inget alls om hantverket som sådant, som språk, gestaltning, huvudkaraktärens utveckling. Känns lite slarvigt av recensenten? Ah ... läs ni och kom med era bedömningar, jag är ju partisk. Men jag kan inte låta bli att skriva några repliker till texten:

➤ "tyvärr blir den något omständligt berättade historien aldrig riktigt spännande, utan får ibland en ton av Lasse-Maja" - den tänkta läsåldern är från 13 år, eller 11 om man är beläst. Sen undrar jag över det här med spännande. Är inte en djupgående familjehemlighet som leder oss under mark spännande? Hemliga, politiska undergroundrörelser? Hemska prövningar Ava måste igenom? En uppgörelse i slutet som innefattar skottlossningar, polis, mänskliga sköldar, döda?

➤ "Avalon och hennes vänner framstår som barnsliga - skuttar fjorton- och femtonåringar jämfota längs kajer?" - jag gjorde det.

➤ "kanske har övrig framtidslitteratur alltför effektivt präglat in bilden av tidigt vuxna, onaturligt kompetenta och dystra tonåringar" - ja 😲

Kommentarer