35 %

... av svenska föräldrar läser inte för sina barn. LÄSER INTE FÖR SINA BARN. Jag blir fan arg.

Man ger någonting oersättligt till sitt barn genom att läsa för det, jag tänker att det är en av de minst kostsamma, minst ansträngande gåvorna barnet kan få. Jag menar, i lässtunden sker inte bara allt det där vi redan vet, som att barnet får ett rikt vokabulär och lär sig sympatisera med andra människor, andra varelser, man får även en stund av närhet och kärlek, av stillsam vila ihop. En stressad dag omvandlas direkt till lugnt fokus, bara genom att öppna en bok och uppleva den tillsammans.

Därtill får barnet rent oförglömliga minnen av dig som förälder, jag minns fortfarande hur min mamma vände blad, bara en sådan sak! Jag minns hennes värme, hennes doft, och kärleken som en boll i min mage. Hennes totala närvaro hos mig, med mig.
Tänk, att missa det? Jag blir inte bara arg, jag blir ledsen för dessa barns skull 😑

Kommentarer

Anonym sa…
Jag håller med om att det är upprörande att föräldrar inte läser för sina barn. Det är bra att låta dem upptäcka glädjen i att läsa och när de blir äldre lär de sig känna empati.

Forskare säger dessutom att det är bra att läsa innan läggdags.

http://iform.se/halsa/darfor-ska-du-lasa-innan-du-somnar