Mitt litterära jag

Jag suger på att läsa böcker utanför min semester. Ligger jag på en strand eller klippa iförd bikini och solglasögon går det ypperligt att läsa men nu har jag liksom varken tid eller lust. Och det är tråkigt. Jag önskar jag vore en bokmal. Kanske måste jag anstränga mig? Under semestern sköts det liksom av sig självt och jag går nog omkring och förväntar mig att läslusten ska komma som på stranden, på klippan, i hängmattan eller solstolen när jag sätter mig i soffan, eller lägger mig för att sova. En liten sida här eller där, jo visst, men jag hinner ju glömma bort vad jag läser, och jag har inte ens en bebis än. Tänk sen, när jag blir mamma, och ammar bort hjärnan? Hur ska det det då bli med mitt läsande?

För att inte tala om mitt skrivande?

Mitt litterära jag?

Kommentarer