Skitmåndag

... rent skrivmässigt. Fram tills nu har manuset utspelat sig inom slutna kretsar med återkommande scenplatser och utvecklande scener. Men vad jag märker att jag har jobbigt med är när karaktärerna helt plötsligt ska byta miljö och förflytta sig. Dessutom två karaktärer som inte riktigt känner varandra. Jag tänker mycket på sådant, både när jag skriver och läser, vad som är realistiskt. Om det i redan skrivna böcker eller på film går för lätt för karaktärerna att lära känna varandra blir jag störd. I verkliga livet är det oftast svårt att lära känna nya människor, och många gånger tänker vi att vi skulle vilja bli bättre vän med den eller den personen, men hur gör man? Man vill inte verka framfusig/osäker/desperat/ointresserad, man vill inte vara för ärlig och rak och tillrättalägga allt för tidigt, och så vidare. Som jag pekade på i Danielle Trussonis bok Angelologi är det fy skäms att fösa ihop karaktärer som inte har en tydlig dragning mellan sig - tvinga fram något som inte finns där.
Så, jag satt och våndades mitt på dagen idag och lyckades klämma ur mig något som jag tvivlar på. Men jag tog mig vidare. Kanske är det det viktigaste för nu.
Som belöning äter jag choklad (givetvis) och tänkte spela lite Sims.

Kommentarer

Även om du säger skitmåndag skrivmässigt tycker jag att det är kul att du börjat blogga igen och önskar dig lycka till. (Duy skrev på min blogg att jag gett dig en orsak att börja igen. :))
Christin sa…
Tack, Malin :) snällt av dig att kommentera! Jaa... men vissa dagar behöver vara dåliga för att andra ska bli bra. Och nu, såhär på kvällen, börjar jag känna ett sug... hm... chokladen kanske gjorde susen? Jag ska göra ett försök! :)
Det var så himla roligt att se att du lyckats få ett förlag på kroken att det blev en inspiration för mig. Jag tänker, varje gång det händer någon av oss kan det ju hända igen :)