Mitt 2010

Jag tänkte sammanfatta mitt år (som jag gjorde med 2009), mest för min egen skull, nu när saker och ting tycks stanna av och jag flaxar omkring i ett litet skrivvakuum, eller livsvakuum, och inte riktigt upplever att jag uträttat någonting alls:




SKRIVÅRET 2010


1) Hur känns det när du tittar tillbaka på ditt skrivande under 2009? Är du stolt? Nöjd? Inte nöjd? Varför?


Jag får väl säga att jag är nöjd. Och stolt. Jag har avslutat ett manus, verkligen avslutat det, och låtit det vila utan att försöka revidera det. Jag har fallit ut och tillbaka in i kärleken till det. Och just nu är jag kär. I övrigt har det här året inte varit ett skrivande år per se, mer av ett knegarår. Det jobb jag haft och slutat på har tagit enormt mycket av mig, både kroppsligt och själsligt. Jag lärde mig mycket, både goda och onda ting. Nu är jag väldigt glad över att det är just över och att jag slapp jobba där under julhandeln.


2) Vad tror du bidrog till att det blev så bra/dåligt?


Att jag börjar bli less på skrivandet, urless, faktiskt. Det jag gillar med att skriva är det stadiga flödet av kreativitet. Men jag vill ha det som ett jobb. Jag vill ha betalt för orden. Jobbet som författare skulle passa mig som handen i handsken då jag har ett tvingande behov av att få känna mig fri, att den ena jobbdagen inte är den andra lik, samtidigt som jag behöver kreativiteten. Jag har försökt försörja mig på mitt målande, men det är inte ett stadigt kreativt flöde. Skrivandet styr jag över på ett helt annat sätt. Så, vad som bidrog till att det blev lite sämre, och att jag är där jag är idag, beror på att manuset inte blivit antaget än. Jag behöver en tillströmning nu, en motpol, ett riktigt mål, inte bara en dröm. En person i andra änden av linjen, eller för sjutton, gör det till en hel redaktionsgrupp!


3) Vad har du lärt dig om dig själv och ditt skapande utifrån året som gått?


Att jag skriver för att försörja mig. Att jag skriver för att må bra. Att jag skriver för att jag behöver ett kreativt jobb. It's all there, in one great package.


4) Hur har du fått stöd? Genom vänner? Skrivarkompisar? Skrivarkurser? Mjukvaruprogram? Coaching? Böcker? Nya förebilder? Annat?


Kristoffer är mitt stöd. Punkt. Sedan har jag fått bitvis stöd av skrivkamrater, men inte fullt så mycket som jag skulle behöva. Det hade varit gott med en grupp skribenter som är lika öppenhjärtade som jag. Sedan har jag läst inspirerande böcker. Alla böcker är egentligen inspirerande, på ett eller annat sätt, antingen som förebilder eller varningar på hur man absolut inte ska skriva. Och så hittade jag ett citat också, ett roligt ett av Dan Elconin; "When you get rejected (everyone does), just think of the worst book you’ve ever read and remember there was some idiot out there who thought that was good enough to be published. All you gotta do is find your idiot." Däremot hoppas jag att jag inte behöver en idiot för att bli utgiven.


5) Vad har du skrivit, rent konkret? Skriv upp precis allt du kommer på, färdiga och ofärdiga projekt/texter.


Tre avslutade manus av samma idé, varav två är sparade, det tredje kastat. Jag har även gjort min första riktiga research genom att kontakta, och fått hjälp med att kontakta, expertis inom olika områden.


6) Skriv ner allt beröm du bara kan komma på när det gäller ditt skrivande. Eget beröm och eventuellt beröm som du har fått från andra.


”Många bra satser, gestaltningar och rytm; känns enkelt att kliva in i berättelsen. Jag lär mig mycket av dig! Det är enkelt att läsa, inget som jag hakar upp mig på”
”Alltså jag tycker att du skriver väldigt vackert, det finns så många med otroligt bra språk men inte lika många som skriver vackert. Du är enormt begåvad och det är synd att inte första blev utgiven. Hoppas att du hinner klart till det stora ”T” som Ola så fint skrev”
”Du använder språket som en lindansare balanserar på en tunn, tunn tråd högt ovanför marken. Första kapitlet var underbart. Du är minst dubbelt så duktig som mig, och har en fantastisk förmåga att lägga nerverna mellan raderna, och hålla handlingen i centrum. Jag vet inte hur du gör det. En väldigt, väldigt lovande inledning”
"[... ] jag [kommer] så småningom in i ett fängslande familjedrama som jag har svårt att ta mig ur. Trots att jag redan på sidan 127 får reda på att berättarens favoritkaraktär ska dö, håller berättelsen mig fången ända till slutet. Vid den första läsningen la jag vid två tillfällen jobbet åt sidan för att läsa färdigt manus, vilket får ses som ett mycket bra betyg. Överlag vill jag ge ”Rostfågel” ett gott omdöme, och jag tror att det är ett manus med potential att bli både publicerat och satsat på."
"Flera gånger under läsningen tänkte jag "Den här tjejen kommer att bli författare, utan tvekan" [...] Du är suverän på små avgörande detaljer. Och det är sådant som ingen redaktör fixa till, det finns där redan från början"


7) Föreställ dig att du står på tröskeln till 2012 och du summerar vad du har skrivit under året som gått. Vad vill du att det ska stå? Vad vill du ha skrivit under 2011? Skriv också ner (föreställ dig) hur det känns rent fysiskt och mentalt att ha åstadkommit dessa saker.


Jag vill ha skrivit min debutroman i den bemärkelsen att den blivit publicerad av ett förlag. Den ska bli den första på en fin tavelhylla vid mitt skrivbord, med plats för många fler böcker.


8) Utifrån året som gått (2010) och erfarenheterna du gjort, vad vill du ändra på inför nya året?


Jag vill läsa mer. Jag vill få in mer pengar i mitt liv. Jag vill hitta en fin balans mellan skrivandet och vardagen. Jag vill fylla på mitt kreativitetskonto.


9) Vad är möjligt för dig att ändra på, d v s – vad är realistiskt? Att gå ner i arbetstid? Att byta boende? Att inreda ett skrivrum? Annat?


(svaret från förra årets enkät: sluta på skrivarkurserna, börja jobba, tjäna pengar, resa lite. Unna mig saker. Vända mig till en lektör. Jag kan nog faktiskt det mesta jag vill. Det är ju också en grundinställning hos mig… - och jag slutade på skrivkurserna, började jobba, tjänade pengar, reste till Grekland, unnade mig saker. Jag vände mig inte till en lektör, utan till Kevin Frato och Marcus Priftis, bland annat)


Jag kan läsa mer. Jag kan få in mer pengar i mitt liv genom att hitta ett brödjobb där jag kan och vill stanna. Jag kan hitta en fin balans mellan skrivandet och vardagen om jag släpper in mer vardag i mitt skrivande - alltså att jag tillåter mig själv att leva, att ta pauser. Att sluta stressa upp mig över att varje minut jag inte skriver på är en waste of time. På så sätt, genom att bland annat träffa och umgås med människor, fyller jag på mitt kreativitetskonto så att när jag väl sitter ner och skriver gör jag det bättre.


10) Om du känner dig en aning ängslig och hämmad i skrivandet är detta en fråga till dig:
Om du fantiserar helt fritt, utan några tankar på ekonomi, status, prestige, läsarkritik etc, vad skulle du vilja skriva då?
Ta gärna ut svängarna, våga tänka stort och, som sagt, helt fritt.


Det blir faktiskt det jag skriver om nu. Jag skriver under devisen "skriv det du själv vill läsa". Det går inte alltid hand i hand med "skriv det du tycker är roligt att skriva om". Hade jag skrivit det jag tycker är roligt att skriva om skulle det bli en saga, och jag själv läser aldrig fantasy. Aldrig. Jag tycker det är tröttsamt att ta till mig historier om andra världar, alternativ. Vad som är otroligt mycket mer intressant är gränsböckerna. Som Donna Tartts sätt att skriva - hon rör sig i skuggorna mellan vad som är verkligt och vad vi förnimmer. Hon är en mästare.

Kommentarer