Mina skrivtips


Jag var ju flitigare för några år sedan, även om jag hade mina tvivel då också (innan en dröm blivit verklighet är det väl givet att drömmaren tvivlar), och titta vad jag skrev ner då:

1. skriv på fasta tider. Jag skriver väldigt bra på förmiddagen innan frukost, annars på eftermiddagen, framåt kvällen.

2. aktivera dig mitt på dagen: promenera, shoppa, fika/luncha, fixa ärenden, i värsta fall brödjobba!

3. belöna dig själv med stolthet/belåtenhet för varje skrivet kapitel. Varje skrivet ord är värdefullt, även dem som i slutänden raderas. Man lär sig någonting av allt skrivet.

4. var rädd om dig! Låt dig vila, ta pauser, skriv inte på knasiga tider som 01.30, eller någon annan tidpunkt som är mitt i natten, då det blir snurrigt och du själv frustrerad! Även om skrivlusten finns – är tiden fel så NEJ. Frustration är en negativ upplevelse. Försök undvika att framkalla den i samband med skrivandet.

5. våga vägra skriva – har du en dålig skrivdag måste du våga vägra, istället göra annat. Kommer du på någonting – anteckna.

6. ha självdisciplin – det är en sak att våga vägra skriva när du är trött, har huvudvärk, annat på gång eller att det är fel tidpunkt. Andra gånger är det en mental kulle du ska över, det är bara att börja knata. Börja skriva och ju djupare du kommer i kapitlet, desto bättre brukar det gå.

7. försök varje gång avsluta skrivandet för dagen när du är på topp, så du får behålla den där tindrande känslan i bröstet av att ha utfört stordåd tills nästa gång du sätter dig framför skärmen.

 
Dessa stämmer till stora delar fortfarande. Jag vill varna för att skriva innan frukost då självsvält inte är så hälsosamt (hungern och skrivlusten hamnar i en inspirerande men förödande dragkamp), brödjobb är en viktig del av skrivandet både vad gäller inkomst som inspiration (missnöje är en stor kraft! Känner vi oss inte nöjda brukar i vart fall de flesta av oss se till att skapa förändringar och denna skaparkraft kan gå rakt in i skrivandet), om 01,30 är din bäst fungerande skrivtid så skriv då (det fungerar inte så bra för mig då jag blir väldigt trött dagen efter och dessutom ställer om dygnet och missar andra saker, som nära och kära) och det absolut viktigaste tror jag är att hitta balans. Jag tror inte det är något att vara stolt över, ens prata om, när man försakar middagar och bjudningar och alltför mycket socialt umgäng för att skriva istället. Det är inte balans, det är ett beroende. Jag tror det är viktigt att ha kontroll över sitt skrivande, precis som allt annat lustfyllt, annars uppslukas man av det och styrs av det.

Kommentarer