Som om/som att


Okej, hjälp mig nu, alla språkvetare där ute, alla skribenter och författare och så vidare; som om eller som att, och vad är skillnaden? Jag kan inte fastställa vilket som är korrekt, "som om veleri går i släkten" eller "som att veleri går i släkten" :) är det tänkt såhär; "en grönsak ska koka i cirka tjugo minuter, som om den får lite salt i vattnet smakar desto godare"? Och sedan; "Det var dagen efter och Mary sov länge som att hon inte ville träffa Anne eller mamma"?
Är jag rätt ute nu? Söta rara Sara Kipara, hjälp!

Kommentarer

Anna sa…
Halloj!
Är ingen expert men skulle säga att "som om" gäller i samtliga fall och att "som att" är talspråk..? Den där meningen med grönsakerna förstår jag överhuvudtaget inte hahaha :D
Förstår inte heller riktigt meningen med grönsakerna... ;)

"som att" är väldigt konstig svenska för mig. Måste vara "som om", tror jag.
Christin sa…
Den där meningen med grönsakerna, då tänker jag, OM man saltar smakar de mer, alltså, "som, om man saltar dem, smakar mer", med kommatering. Men jag är fortfarande osäker för jag hittade precis ett exempel på "som att" i Elin Boardys bok och det såg riktigt ut och det var i princip "hon ville inte mer, som att hon hade tröttnat" eller liknande. Som att, som om, som att, bah... tror snarare att som om är talspråk, taget från Lisa Nilssons "sooom oooom himlens alla små stjärnor sjöng för dig" :)
Christin sa…
Jag tror jag har det! "Som om" använder man exempelvis "han skrattade som om han aldrig hade hört något så roligt förut", och "som att" i direkt anslutning till ett verb, exempelvis "som att gunga sin själ i en hammock", vad tror ni om det?
Anonym sa…
Det ska utan tvekan vara "som om". Fast Jan Wallentin skriver konsekvent "som att" i sin bok Strindbergs stjärna... Otroligt irriterande faktiskt. Har de inga redaktörer på Bonniers?
Anonym sa…
Språkrådet skriver om detta: http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2120#item101900

Varsågod!