Läsarfråga!

Hej Christin! Vad är det för typsnitt, storlek, radavstånd och marginaler i dokumentet du visar? :)
Jag undrar, för det ser ju precis ut som boksidor! Att skriva ut sina texter på det formatet vore så bra, för då kan man kanske föreställa sig lite hur det skulle se ut i tryck.
Ha ett fint år :)
Hej, kära läsare! Tänker det är bättre att göra såhär, i fall att det finns fler som undrar.

Bilden som hänvisas är denna:


Sidorna kommer från förlaget och de sa att de hade "satt" sidorna för att formgivarna skulle få läsa manuset som boken senare kommer se ut. Men jag tror att de använder mitt typsnitt, vilket är Garamond, det är snyggast, och jag har varit igenom de flesta typsnitt och tycker jag har rätt. Garamond är klassiskt men ändå luftigare och rundare än exempelvis Times New Roman, det ser bra ut både på skärmen och i print. Sedan är det så klart en smaksak.
Någon sa till mig att typsnitt med serifer (eller stavar man seriffer?) är lättare att läsa i en massa än sans-serifer. Serifer är de små "klackarna" på varje bokstav. Ett exempel på ett sans-serif-teckensnitt är Arial.

När du skriver, använd alltid 1,5 radavstånd. Då blir texten mer lättöverskådlig och du får från början en hyfsad bild av hur din skrift kan se ut som bok. Förlagen vill också ha det såhär för att lättare kunna läsa. Ställ även indragen på ett ungefär såhär:
höger och vänster 5,5
över och neder 3,4

Experimentera med detta, det gör jag! Jag brukar räkna antalet rader och ord per rad i en bok, vilken som helst, för att försöka snitta och sedan få till en bra form i datorn. Om du inte vet hur man gör kan jag förklara.

Vill du se två sidor samtidigt när du skriver kan du zooma ut, åtminstone i word. Det gör du längst ner i högra hörnet, eller så håller du in ctrl och scrollar samtidigt. Nackdelen blir väl att texten krymper (i flödande text, använd alltid 12 pt!). Vill du printa ut två sidor på ett ark går du in på Skriv ut/Egenskaper/Layout. Orientering: stående. Sidformat/antal sidor per ark: 2. Det här är ju ett bra sätt att spara papper och miljö!

Jag hoppas att detta besvarade dina frågor! Ha ett fint år du också!

Kommentarer

Anonym sa…
Vill bara skriva att du är underbar som tar dig tid att svara på alla frågor. Lycka till i skrivandet :)