Var femte svensk

... tror på spöken. Det bådar ju gott för mina böcker :)

Enligt Liselotte Frisk, professor i religionsvetenskap, kan en av anledningarna vara att vi inte längre deltar i kristna ritualer, vilket skapar ett tomrum för de här "föreställningarna". Ska vi se på det rent krasst har väl kyrkan i alla tider utövat makt på all annan tro, däribland häxeri. Nu har kyrkan inte samma makt och då kan man ju räkna ut med ena lilltån att de av oss som har mer utvecklade sinnen vågar tala om det.

Kommentarer

Tror du själv på spöken? Det är tveksamt om jag gör det, men jag skulle gärna vilja!
Christin sa…
Japp :) det gör jag. Och jag har mina skäl, så att säga. Men hade jag inte träffat Inger Erlandsson så hade jag nog inte varit lika övertygad. Det gäller att ha tur när man väljer sin spåkvinna. Hon kunde redan 2003 se saker som först nu blivit sanna. Det kallar jag äkta vara.