Säg hur?

På begäran!

Hur fick du idén till Kaninhjärta?

Det var Kevin Frato som först fick mig att inse att jag möjligen inte skrev mitt bästa när jag kämpade med den första seriösa manusidén (Tre prinsessor/Duett/Död mans grepp, för er som håller koll). Inte så att han personligen sa det till mig, utan att han gjorde mig uppmärksam på det i ett blogginlägg på Debutantbloggen, och jag, som verkligen hade fastnat i en manushärva, tog åt mig. Att skriva sitt bästa var någonting annat än det jag höll på med, det var jag absolut säker på, och jag blev sugen på att pröva vad jag gick för, pröva att släppa alla planer och skapa det som magen ville. Så, trots att det skulle innebära att slutligen ge upp och påbörja någonting nytt, var det lättnad snarare än separationsångest jag kände. Som ett slags sista försök innan jag gav upp författardrömmen (eller åtminstone lade den på hyllan/i lådan/längst bak i datorn) skissade jag på nya idéer.
Tanken på ett par tvillingar fick jag från många olika håll, bland annat från Den hemliga historien av Donna Tart, och från min egen fascination och mina egna funderingar kring hur och om tvillingar hänger ihop rent själsligt, och jag ville dessutom ha med en spökvinkel och där någonstans började Kaninhjärta gro. Jag tycker väldigt mycket om Kent och Jocke Bergs poetiska texter, han liksom sätter orden så exakt, och jag hade länge velat låta mitt skrivande influeras av någonting. Så därför influerades jag av deras musik. Jag ville också pröva att skriva på ett nytt sätt och hitta en ny ton, en unik röst, bara släppa loss och låta orden rinna ut över papperet. Så det gjorde jag. Och det gick bra. Jag ville skriva utan hets och det gick också bra. Jag följde magen och lät mitt liv färga texterna, pausade flera dagar ibland och skrev sedan intensivt några dagar, och det var helrätt.  
Alla dessa delar, och fler därtill, gjorde att jag skrev mitt bästa, så bra som jag bara kunde utan att tänka så mycket på vad jag ville och vart jag skulle, och det kändes väldigt bra.

Hur lång tid tog Kaninhjärta att skriva?
Det är en svår fråga. Tre månader? Då är alla skrivdagar, korrläsdagar och redigeringsdagar inräknade, men inte bearbetningen med förlaget. Så hur lång tid det tog att skriva är kanske bara två månader sammanlagt, medan det tog över tre månader att få boken helt klar för tryck.   

Nu gör jag helg av denna vecka. Lite gula pipps på det!

ntar

Kommentarer

Annelie sa…
Intressant att läsa. Jag tror att det är därför jag inte på allvar har försökt skriva ett romanmanus ännu, för att jag väntar på den där idén som lockar fram det bästa av mig. Det är så roligt att läsa om ditt skrivande. Jag ser verkligen fram emot att läsa din bok!
Christin sa…
Jag gillar romanbygget, det där med bit för bit och att försjunka i sin egen värld. Blir nästan som ett slags beroende! :)

Roligt att du vill läsa min bok! Börjar bli smått nervös inför det hela med att bli läst ... :)
Nina sa…
Men GUD det är ju som jag upprepar ditt "misstag". har hållt på med ett och samma manus i snart tio år... Fått lite positiv respons från förlag, men de har alltid saknat det där "lilla extra".

I höstas lade jag ner det projektet och skrev ett helt nytt manus; nya karaktärer, ny historia, rubbet! Skrev den på tre månader och de som fått läsa är förbluffade. De säger att jag aldrig skirvit något så bra tidigare.

Känslan att hamna rätt i sitt skrivande är fantastisk!
Christin sa…
Nina: precis, så var det för mig. Och se nu, Kaninhjärta blev antaget! Vad är det du skriver på? Har du fått besked från förlagen än?

Stort lycka till, och berätta gärna hur det går för dig! :)
Nina sa…
Jag skriver på en ungdomsroman. Fast nu blev den ju två. Ha, ha!
Har ett förlag (ett stort ett) som vill att jag omarbetar manuset och skickar in igen. Fick en A4 med kommentarer sist, så jag vet att jag är nära.

Men just nu lägger jag fokus på ett annat manus (också ungdomsroman) som jag redigerar och tänkte låta prova lyckan på förlag under våren. Det manuset skrev jag i höstas och jag skrev "mitt bästa" hela manuset igenom. HELT annan kvalité!
Jenny sa…
Vad roligt att läsa era kommentarer. Jag blir peppad till att försöka på en ny idé som har grott ett tag. Har också skickat in ett manus som jag fick en del positiv respons på men ändå nej tack. Nu fick jag en liten knuff :=)