Svar på frågor!

Janina undrar:
"Synopsis, moodboards, inspirationlåtar? Hur mycket skriver du per dag? Skriver du ett utkast först och sen många omskrivningar eller försöker du göra så bra du kan från början? Antal ord per dag? Scenerna i ordning eller helt på fri hand? Ja, allt sånt där vore jättekul att veta!"
Synopsis: ja, absolut. Faktiskt ett ganska utförligt, och det hänger ihop med ett första utkast, då jag skriver igenom hela historien i ett nytt dokument, korta snuttar alltså, det kanske blir sammanlagt tio sidor som mest, och sedan, på synopsbasis, kan jag ändra om och justera, lägga till och dra ifrån, innan jag kommit längre än så, vilket ju är barmhärtigast mot berättelsen och dig själv. Jag ser till att veta slutet för det ger mina historier driv, och sedan, när jag känner att synopsis är hyfsat färdigt, delar jag upp det i lagom stora kapitelsjok.
Det här dokumentet är levande under hela processen, här i skriver jag av alla lappar jag gör anteckningar på under dagarna, och låter mina ingivelser och impulser få plats här, eller sådant jag lägger märke till eller observerar under dagen.

Moodboards: det händer att jag använder sådana, men framförallt bilder. Det finns en tjej här på västkusten som har en fotoblogg, och som, omedvetet, har stått modell för Maryanne. Likaså Hanna, hon har också fått ett riktigt ansikte av en modell för Gudrun Sjödén.

Inspirationslåtar: det används varje gång, faktiskt. Anna Ternheim och Laleh och Beach House och Boy & Bear och Florence and the Machine har varit inspirerande för bok två, exempelvis. Jag citerar en av dem i bokens början.

Skriv/dag: det är så olika! Från början körde jag hårt med mig själv, men jag har lärt mig nu att den energi som går åt när jag skriver är samma energi som går åt när jag lever i övrigt, om så när jag träffar vänner och familj, eller när jag städar/tvättar/bäddar, och numer hushåller jag med energin och är mer rädd om mig. Därav skriver jag oftast inte om jag jobbat heldag. Annars, när jag väl sätter mig ner, brukar det bli minst ett kapitel, oftast två, ungefär tjugo sidor.

Antal ord/dag: det har jag faktiskt ingen koll på! Jag återkommer om det senare idag. Men jag kan tänka mig att det blir lite stressigt att räkna ord. Jag räknar hellre sidor, eller vilka svårigheter jag tagit mig förbi, liksom själva prestationen.

Scenerna i ordning eller helt på fri hand? I ordning, absolut. Varje scen påverkar resten, och kommer de inte i ordning kommer bokens helhetskänsla spreta, enligt mig. Jag lär mig saker allt eftersom jag skriver, och inte ens jag vet vad som ska hända i boken, då, som sagt, synopsis är ett levande dokument.

Kommentarer