Tid

Det absolut mest inspirerande för mig är vackra vyer, natur och tid till att vila i stunderna. Jag kan se historier leta sig fram ur myllan vart jag än vänder blicken, och passerar vi gamla hus, särskilt de övergivna, spinner det igång ordentligt. Vad har hänt här? Vem har levat här? Vem har gått längsmed den smala sandvägen, mitt ute på åkern, vem har dött här?

Helgerna brukar vara ypperliga till detta, och särskilt såhär års, vi har varit i stugan lördag - söndag, och på vägen hem vilade solskenet dovt apelsinfärgat över det böljande gröna landskapet och de små, knotiga rödhusen, och givetvis, lagom tills jobbet tar vid igen idag, har jag arbetat upp inspiration och energi som heter duga.

Så, viss bitterhet. Hur hanterar ni kombon skrivande/brödjobb?

Kommentarer

Jag har jobbat deltid senaste två åren och det har varit kanon. Men, eftersom jag inte drar in några pengar på mitt skrivande går jag upp till heltid till hösten. Inte bra för skrivandet, kan jag säga, snyft.
Nina sa…
Jag har långt till jobbet, så jag skriver alltid på bussen hem. För mig funkar detta riktigt bra. Har jag en dålig dag på jobbet, vet jag att skrivandet hägrar så fort jag stämplat ut.

Och får jag bra idéer under dagen, då skriver jag ner dem på en post-itlapp... Man vill ju inte att de braiga idéerna ska försvinna.
Tiden är det jag brottas mest med i mitt skrivande. Och eftersom jag inte har så mycket tid inbillar jag mig att om jag bara hade den skulle mitt skrivande förlösas. Då skulle jag skriva sådär briljant som jag gör i mitt huvud, intrigen skulle hänga ihop, karaktärerna lysa med sin originalitet och mitt språk skulle bli lika sinnligt och vackert som Jessica Schiefauers. Typ.

Så som ni hör är det också ganska bekvämt att INTE ha tid. För då kan man intala sig att åh, om jag hade den, då skulle jag uträtta stordåd. Och det är ju en bekväm föreställning att gå runt med.

Nåväl, jag jobbar 75 procent, har småbarn som ska hämtas tidigt på dagis och få mat och nattas och jag har två timmars restid varje dag. Så skriver gör jag huvudsakligen på kvällarna när barnen sover. Men jag har en liten plan på att möjligen vara tjänstledig ett par månader under någon period. För att se om tiden verkligen kommer att förlösa mitt skrivande. Kanske blir det inte alls så. Kanske blir jag rastlös, gnällig och skjuter upp skrivandet istället om jag har mycket tid. Vi får se.
Christin sa…
Nilla: jag gör som du och jobbar halvtid, men småfjuttar varje dag. Får väl se om det går att ordna framöver att jag jobbar långa dagar, och blir hemma resten, så jag kan strukturera upp skrivdagarna bättre!
Christin sa…
Nina: jag håller också på med små lappar hela tiden, de hamnar lite varstans :) exempelvis i skorna, när jag saknar fickor! Haha...

Jag har också tänkt tanken att ha långt till jobbet. Just nu både bor och jobbar jag i Göteborg, men ett jobb i KUngsbacka vore inte helt fel. Vi hamnar väl där till slut, när vi hittat vårt hus ... :)