Veckans skrivtips

Jag har inte haft någon semester på två år. Jag har brödjobbat, eller varit mellan två jobb, alltmedan jag slitit med mitt skrivande, liksom det man offrar för konsten, eller av ren jävla anamma. Hur som, jag tänker, utan vila presterar man sämre. Under dessa två semesterlösa år lyckades jag prestera ur mig Kaninhjärta av det där jävlar anammat, och likaså, kanske, bok två. Men hade jag haft semester, jag hade presterat mer, och det är jag säker på.

Därav är veckans skrivtips; vila dig. På riktigt. Jag hörde Kristoffer berätta om en man som brukade föreställa sig att han "lämnade in" det han ville ha gjort till sin egen hjärna, sedan väntade han i ungefär en vecka, så kom hjärnan själv med lösningen, utan att han aktivt behövt driva den framåt. Vårt undermedvetna jobbar när vi inte gör det, och det är någonting som lönar sig att lita på.

När min och Kristoffers semester tar vid i slutet av september kommer jag ta med mig böcker dit vi far. Jag ska läsa, och leva. Om min hjärna sedan kommer på saker som jag inte aktivt tänker på, då har jag min lilla moleskine med mig. Därutöver ska jag försöka samla på mig intryck och göra saker, utan att ställa det i relation till nästa manus, för som Debutantbloggen frågar idag; författare tar semester, om de ser på sitt skrivande som ett jobb. Vilket jag absolut gör, nu, men slarvade med förut, trots att det redan då var ett jobb, om än frilansande.


Kommentarer